Bashir: zie Belastingdienst niet langer als kostenpost

Belasting (Flickr: parkris)
Foto: parkris CC-by-sa/2.0

In plaats van nog meer bezuinigen op de Belastingdienst moet juist in de dienst geïnvesteerd worden. Dat is de conclusie van SP-Kamerlid Farshad Bashir na steeds meer verontrustende signalen van de medewerkers van de Belastingdienst, waaronder in het tv-programma Zembla.

Medewerkers melden dat er te weinig mankracht is om aangiften te controleren, dat de boeken van de bedrijven maar eens in de dertig à veertig jaar worden onderzocht en dat hierdoor jaarlijks miljarden aan belastinggeld blijft liggen. Ook zouden cijfers worden gemanipuleerd en krijgen medewerkers van leidinggevenden te horen dat ze ‘de lat lager moeten leggen’. Ongehoord, stelt Bashir: ‘Ik vind het te gek voor woorden dat we zo omgaan met een van de belangrijkste overheidsinstanties die er zijn. De wet schrijft voor wat de belastingmedewerkers moeten doen, maar ze krijgen niet de tijd om dat werk goed te doen. Het kabinet moet deze medewerkers serieus nemen en ervoor zorgen dat al het belastinggeld ook daadwerkelijk opgehaald wordt.’

Bashir maakt zich ook zorgen om de toekomstplannen van het kabinet. De komende jaren zal het personeelsbestand nog verder krimpen. Tot aan 2018 gaan er nog bijna duizend banen verloren. Volgens Bashir zal er daardoor nog meer belastinggeld blijven liggen: ‘We horen nu al signalen van belastingdeurwaarders dat ze overvraagd worden. Het werk dat ze niet afkrijgen, wordt weggestempeld als ‘oninbaar’. Dat kan echt niet. We hebben eerder meer belastingambtenaren nodig dan minder.’