SP senator Kox leidt verkiezingswaarneming in verdeeld Bosnië

De Raad van Europa stuurt op verzoek van het Bosnische parlement een missie om de verkiezingen op 12 oktober waar te nemen en te beoordelen. De missie naar het land dat door etnische tegenstellingen en sociale verschillen verdeeld is en door recente watersnood ernstig vernield,  wordt geleid door SP-senator Tiny Kox.

Verkiezingswaarneming Bosnië
Tiny Kox

In de aanloop naar de verkiezingen in oktober voert Kox komende week al gesprekken in Sarajevo en Banja Luka met politieke partijen, nationale en internationale experts, media en non-gouvernementele organisaties.

Bosnië heeft een uiterst ingewikkeld en omstreden kiesstelsel. Op 12 oktober kiezen de inwoners van het land, dat na het einde van de burgeroorlog in 1995 een internationaal protectoraat werd, een nationaal parlement, twee deelparlementen, een driekoppig presidentschap en een president voor het Servische deel van het land. Als de verkiezingen al goed verlopen, wordt het vormen van een landelijke en twee deelregeringen hoe dan ook een complexe klus, die vele maanden kan vergen.

Tiny Kox is geen onbekende met deze problemen. Vier jaar geleden was hij ook al belast met het leiden van de waarnemingsmissie in Bosnië. Pogingen van het land om aansluiting te vinden bij de Europese Unie zijn tot nu toe mislukt, onder andere vanwege het omstreden kiesstelsel, dat inwoners die zichzelf niet tot een van de drie officiële groeperingen rekenen (Serviër, Kroaat of Bosniak) minder rechten geeft. Pogingen om dat probleem met steun van de Raad van Europa en de Europese Unie op te lossen, zijn nog niet gelukt.

Kox is van 17 tot en met 20 september in Bosnië met een vijfkoppige voorbereidingsmissie en keert daar op 9 oktober terug, dan met een dertigkoppige missie van parlementariërs uit de 48 lidstaten van de Raad van Europa.