SP-senator Kox: 'Geef bestand Oekraïne serieuze kans'

De internationale gemeenschap moet een bestand in Oekraïne de kans geven overeind te blijven. Dat geldt voor Rusland, de Europese Unie en de NAVO, die alle drie in de afgelopen maanden voortdurend olie op het vuur hebben gegooid, in plaats van terughoudendheid te betrachten. Als de regering van het door burgeroorlog geplaagde land tot een bestand met de rebellen in Oost Oekraïne weet te komen, moet het land op alle mogelijke manieren geholpen worden om tot een politieke oplossing van de crisis te komen. Dat zegt SP-senator Tiny Kox vanuit Parijs, waar de Raad van Europa deze week bijeen is. Kox is daar als voorzitter van de linkse fractie in de parlementaire assemblee van de organisatie waarvan alle Europese landen lid zijn.

presidium Raad van Europa assemblee met voorzitter Doema Rusland
Het presidium van de Raad van Europa assemblee met de voorzitter van de Doema

Kox: 'Ik hoop dat er een einde komt aan het agressief tromgeroffel, van president Poetin die bluft hoe snel hij wel in Kiev kan zijn, tot NAVO baas Rasmussen die vindt  dat Oekraïne snel zijn ongebonden status moet inruilen voor een overstap naar zijn militaire alliantie. Evenmin moet er nu gesproken worden over een lidmaatschap van Oekraïne van de Europese Unie. Veel belangrijker is dat de gesprekken tussen Oekraïne, de EU en Rusland verder gaan over hoe Oekraïne met de EU en Rusland economisch kan samenwerken. De druk die eerder op Oekraïne uitgeoefend is om te kiezen tussen de een of de ander, heeft voor een groot deel aangezet tot het uit de hand lopen van de situatie in Oekraïne.' Doorgaan met nieuwe sancties, over en weer, heeft volgens Kox ook geen zin: 'In plaats van elkaars economieën te saboteren, moeten we kijken hoe we ze meer kunnen integreren. Goed samenwerken verkleint de kans op conflicten.'

Kox hoopt dat een bestand in Oekraïne ook kan helpen de verhoudingen tussen Rusland en de rest van Europa te verbeteren. Samen met zijn collega fractievoorzitters sprak hij deze week daarover in Parijs met de voorzitter van het Russische parlement, Sergey Naryshkin. Vanwege de annexatie eerder dit jaar van de Krim door Rusland is aan de Russische delegatie in de Raad van Europa tot het einde van dit jaar haar stemrecht in de assemblee ontnomen. Daarop schortten de Russen hun activiteiten in de assemblee op. Kox was afgelopen zomer twee keer in Moskou om met het Russische parlement te kijken hoe die doodlopende straat te verlaten is. Kox: 'De ontmoeting in Parijs was positief genoeg om het overleg binnenkort voort te zetten in Moskou, om dan te zien of vanaf januari weer normaal samengewerkt kan worden. Ik vind dat parlementariërs beter naar elkaar kunnen luisteren dan elkaar uitsluiten. Dat leidt tot niks.'

De Raad van Europa gaat nu onderzoek doen naar de politieke en humanitaire consequenties van de crisis in Oekraïne.

Betrokken SP'ers