Van Gerven: Eigen risico is levensgevaarlijk

Zowel de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) als de SP ontvangen massaal reacties van mensen die medisch noodzakelijke zorg mijden om financiƫle redenen. 'Op ons meldpunt ontving de SP binnen een week ruim 2.000 voorbeelden van mensen die gestopt zijn met het slikken van hartmedicatie of niet meer naar de dokter durven door geldgebrek,' zegt Tweede Kamerlid Henk van Gerven. 'Wat de SP betreft is daarmee een grens overschreden. Het eigen risico is levensgevaarlijk.'

Met het verder stijgen van het eigen risico – voor het komende jaar naar mogelijk 405 euro – neemt de tweedeling in de zorg verder toe. Van Gerven: 'Hoger opgeleide mensen leven nu al gemiddeld zes jaar langer dan lager opgeleide. Het verschil van het aantal jaren dat als gezond wordt ervaren is zelfs 19 jaar.' Recent onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu wijst ook op het risico dat de gezondheidsverschillen tussen rijk en arm gaan stijgen mede vanwege de verminderde toegankelijkheid van zorg.

In een Kamerdebat heeft de SP woensdag de resultaten van het onderzoek overhandigd aan minister Schippers en de overige partijen waaronder coalitiepartijen VVD en PvdA. In haar reactie bleef zij helaas hangen in het dogma dat de zorg anders onbetaalbaar wordt. Van Gerven: 'Driekwart van de mensen is bereid zelfs extra te betalen voor zorg, zolang dat maar niet verspild wordt aan topsalarissen, bureaucratie en fraude.' Volgens de SP faalt dit kabinet juist in de aanpak van die verspilling.

Tijdens het debat werd ook gesproken over de revalidatiezorg bij ouderen. Dankzij een aangenomen motie van de SP, ingediend samen met het CDA, kunnen ouderen binnenkort weer eenvoudiger gebruikmaken van revalidatiezorg. Momenteel is het zo dat ouderen alleen na een ziekenhuisopname bij de geriatrische revalidatie terecht kunnen. 'Dit leidde tot veel onnodige ziekenhuisopnamen per jaar,' zegt Van Gerven. 'Dat is verspilling van zorggeld en het gesleep met ouderen is zeer onwenselijk.'

Betrokken SP'ers