Van Bommel: meer druk op Israel en Palestijnen om tot staakt-het-vuren te komen

SP-Kamerlid Harry van Bommel plaatst grote vraagtekens bij de militaire reactie van Israël op de dood van 3 Israëlische tieners en de raketaanvallen uit Gaza. Van Bommel veroordeelt de Palestijnse aanvallen maar vraagt zich af of de Israëlische reactie wel proportioneel is. Van Bommel maakt zich verder zorgen over de door Israël aangekondigde inval in de Gazastrook. Hij heeft minister Timmermans schriftelijk gevraagd om via de EU meer druk op beide partijen uit te oefenen om tot een onmiddellijk staakt-het-vuren te komen.

Volgens de VN-organisatie UNRWA - die humanitaire hulp biedt in de Gazastrook - zijn er bij de Israëlische aanvallen van de afgelopen dagen 24 Palestijnen gedood, 180 verwond en 37 huizen gebombardeerd. ‘Het is moeilijk voor te stellen dat die reactie proportioneel is,’ aldus Van Bommel. ‘Ook in het kader van gerechtvaardigde zelfverdediging moet worden betwijfeld of deze acties effectief zijn.’

De meeste zorgen heeft Van Bommel over de aankondiging door de Israëlische minister van inlichtingen dat ‘Gaza moet worden overgenomen’. ‘Dat duidt erop dat een grondoffensief niet alleen wordt voorbereid maar ook daadwerkelijk zal worden uitgevoerd. Hier is mogelijk sprake van een collectieve straf zoals omschreven in de Vierde Conventie van Geneve.’ Van Bommel heeft de minister gevraagd om via de EU meer druk uit te oefenen op beide partijen om te komen tot een onmiddellijk staakt-het- vuren. ‘Gezien de grote politieke en financiële betrokkenheid van de EU bij beide partijen, hebben we ook enig recht van spreken,’ aldus Van Bommel.