Vorming Palestijnse regering belangrijke stap in goede richting

SP-senator Kox noemt de vorming van een nieuwe Palestijnse regering 'een heel belangrijke stap in de goede richting.' De nieuwe regering kan rekenen op steun op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook en mag nu presidents- en parlementsverkiezingen gaan voorbereiden.

Door de vorming van de nieuwe regering komt een einde aan de bittere tegenstelling tussen beide Palestijnse gebieden. Nationale verzoening is een van de verplichtingen waaraan Palestina zich bond toen het in 2011 op voorstel van Kox speciale partner van de Raad van Europa werd. Door de verzoening wordt ook een andere verplichting uitvoerbaar: het houden van presidents- en parlementsverkiezingen in het komende half jaar en het revitaliseren van het Palestijnse parlement.

In Gaza vestigde de Hamasbeweging zeven jaar terug een eigen bewind, dat zich onttrok aan de zeggenschap van de officiele Palestijnse regering in Ramallah. Alle pogingen om de breuk te helen, mislukten tot nu toe. Kox, die van 2011 tot april van dit jaar optrad als rapporteur van de Raad van Europa voor de relatie met Palestina, prijst de volhoudendheid van de Palestijnen om naar een oplossing van het conflict te blijven zoeken: 'Iedereen begrijpt dat een regering die zowel op de Westelijke Jordaanoever als in Gaza gesteund wordt, nodig is om Palestina sterker te maken, ook in de onderhandelingen met Israel om tot een einde van de bezetting te komen en de vestiging van een onafhankelijke Palestijnse staat, die uiteindelijk in vrede en voorspoed naast Israel zal kunnen bestaan.'

Kox heeft zijn felicitaties overgebracht aan de delegatie van Palestijnse parlementsleden in de parlementaire assemblee van de Raad van Europa. SP-Kamerlid Harry van Bommel zal er bij minister Timmermans erop aandringen dat de nieuwe regering nu ook een volwaardige gesprekspartner voor Nederland wordt.

Betrokken SP'ers