Manifest tegen wurgakkoord VS-EU

Vanmiddag voerde de SP actie tegen het vrijhandelsverdrag tussen de VS en de EU. SP-Kamerlid Jasper van Dijk presenteerde een manifest en roept iedereen op om te tekenen.

Teken het manifest hier.

Demonstratie tegen het Vrijhandelsverdrag (TTIP)

Het Vrijhandelsverdrag is om drie redenen omstreden. Ten eerste bedreigt het de sociale standaarden die de afgelopen decennia zijn opgebouwd. Europese en Amerikaanse bedrijven willen niets liever dan deze uitkleden richting het laagste niveau.

Ten tweede biedt het verdrag de mogelijkheid aan bedrijven om landen aan te klagen als zij wetgeving willen maken die indruist tegen de belangen van het bedrijf. Deze zogenaamde “geschillenbeslechting” is een rechtstreekse ondermijning van de democratie.

Ten derde komt het verdrag onder uiterst schimmige omstandigheden tot stand. De Europese Commissie onderhandelt achter gesloten deuren met de VS, inspraak verloopt buitengewoon moeizaam. Het is nog maar de vraag of lidstaten – en dus de nationale parlementen – überhaupt inspraak krijgen over het verdrag. 'Kortom, dit vrijhandelsverdrag is als het Paard van Troje: als het wordt aangenomen kom je er niet meer vanaf, terwijl zeggenschap en sociale standaarden worden afgebroken,' aldus Van Dijk.

TTIP-manifestatie
Jasper van Dijk en Dennis de Jong