Gesthuizen: Pak fraude aan met Nationale Fraude Autoriteit

SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen wil een einde aan de lakse houding van het kabinet bij de aanpak van fraude: ‘Fraude kost de maatschappij ieder jaar 8 miljard euro. Desondanks krijgen fraudeurs vrij spel dankzij de lakse opstelling van onze overheid. Ik pleit er daarom voor om hier definitief een einde aan te maken door het inrichten van een nationaal anti-fraudebureau. Deze Nationale Fraude Autoriteit krijgt als taak om gecoördineerd fraude aan te pakken maar vooral ook te voorkomen.’

Fraude is en blijft een hardnekkig verschijnsel, waarvan SP-Kamerlid Sharon Gesthuizen vindt dat opeenvolgende kabinetten te weinig tegen hebben opgetreden. ‘Fraude is grootschalig en komt in alle lagen van de samenleving voor. Toch heeft de bestrijding ervan veel te weinig prioriteit en is de pakkans vrijwel nihil. Dat is onbegrijpelijk als je beseft dat ontelbaar veel mensen en bedrijven de dupe worden en de samenleving als geheel hierdoor miljarden euro’s schade lijdt.’

Al in 2009 is een SP-voorstel aangenomen waardoor de landelijk coördinator georganiseerde en financieel-economische criminaliteit voldoende bevoegdheden zou krijgen om met oplossingen te komen. Hier is uiteindelijk niets mee gebeurd. Daarom dringt Gesthuizen nu aan op een grootschalige aanpak die zijn waarde al heeft bewezen. In het Verenigd Koninkrijk bestaat namelijk al zo’n National Fraud Authority (NFA). Deze werkt nauw samen met betrokken partijen en coördineert de fraudebestrijding. Deze NFA is zeer succesvol gebleken in het voorkomen en aanpakken van fraude, maar ook in het verbeteren van de hulp en steun aan de slachtoffers van fraude. Gesthuizen: ‘Met voortmodderen komen we nergens. Nederland is al te lang een fraudeparadijs. Laten we daarom leren van de Engelsen en eindelijk eens écht prioriteit geven aan het bestrijden van fraude.’

Lees hier het hele voorstel van de SP over de Nationale Fraude Autoriteit.