Geef ouderen de keuze of zij naar zorginstelling willen

SP-Kamerlid Henk van Gerven wil dat ouderen zelf de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor thuiszorg of voor zorg in een instelling. Van staatssecretaris Van Rijn (PvdA) mogen ouderen die relatief weinig zorg nodig hebben niet meer in een verzorgingshuis wonen. Van Gerven: ‘Een zorginstelling voorkomt vaak dat ouderen in een sociaal isolement raken. Dagelijks koffie drinken of de wekelijkse bingo geeft naast plezier ook de nodige sociale contacten. Dat moeten we niet afbreken, maar opbouwen.’

Van Gerven pleit voor het van tafel halen van de stop op de instroom in zorginstellingen. ‘Door de drastische bezuinigingen van dit kabinet op de thuiszorg wordt het voor ouderen steeds moeilijker om zelfredzaam te zijn. Niet alle ouderen hebben een uitgebreid netwerk van familie, vrienden of mantelzorgers. Als thuis wonen geen optie meer is moeten ouderen, ongeacht de indicatie, kunnen rekenen op een plek in het verzorgingshuis. De stop op de instroom in zorginstellingen moet daarom per direct van tafel. Bovendien is het idioot dat verzorgingshuizen nu worden gesloten terwijl we weten dat er door de vergrijzing over tien jaar weer nieuwe verzorgingshuizen geopend moeten worden.'