Elzinga: Pakken we belastingontwijking aan?

Vijf jaar nadat de SP het initiatief nam voor een symposium in de Eerste Kamer over internationale tax justice, debatteert de Senaat dinsdag met staatssecretaris Weekers over het beleid van de Nederlandse regering.

'We praten in Nederland over heel veel geld wanneer het gaat over internationale geldstromen die gebruik maken van lucratieve belastingconstructies. Twintig procent van alle internationale investeringen loopt momenteel via ons land. Niet voor niets noemde president Obama Nederland een belastingparadijs. Vandaag wil ik weten van de regering of wij als land tot internationale afspraken willen komen om belastingontwijking tegen te gaan.' Die vraag legde SP-senator Tuur Elzinga bij het begin van het debat in de Eerste Kamer op tafel bij staatssecretaris Frans Weekers.

De integrale tekst van de SP-fractie, vol schokkende cijfers, is hier te downloaden. De staatssecretaris antwoordt later vandaag op de vraag of Nederland in de toekomst deel van de oplossing wil worden of deel van het probleem wil blijven.