Raad van Europa wil internationaal onderzoek naar moord op 52 Iraanse verzetsstrijders in Irak.

De Raad van Europa wil dat er een onafhankelijk internationaal onderzoek komt naar de moord op 52 Iraanse verzetsstrijders in Irak. SP-senator Tiny Kox, die het initiatief nam tot de verklaring, is tevreden: ' De vermoorde Iraanse verzetsstrijders in kamp Ashraff in Irak hadden recht op bescherming volgens de Verenigde Naties. Het is een schande dat dan toch zo'n moordpartij kan plaatsvinden. En het is goed dat de Raad van Europa, die mensenrechten op de eerste plaats zet, zijn autoriteit inzet om een internationaal onderzoek te vragen.' De verklaring werd opgesteld in Wenen, waar de parlementaire assemblee van de 47 landen tellende verdragsorganisatie deze week bijeen was.

Kox: 'De aanwezigheid van Iraanse verzetsstrijders op Iraaks grondgebied is de Iraakse regering een doorn in het oog. Om betere betrekkingen met buurland Iran te krijgen, maakt de Iraakse regering het de Iraanse vluchtelingen steeds moeilijker. Dat er nu 52 mensen vermoord zijn, legt een grote verantwoordelijkheid op de schouders van de Iraakse regering. De Iraakse autoriteiten beloofden een onderzoek maar doen tot nu toe niets. Ze wekken om zijn minst de indruk weet van de aanslag te hebben gehad, als het al niet erger is. Ik hoop dat internationale druk, van de Raad van Europa en het Europese Parlement, dat ook in actie is gekomen, bijdraagt aan het snel tot stand komen van een onafhankelijk internationaal onderzoek. '

In zijn verklaring roept de Raad van Europa ook op om zeven Iraniers, die tijdens de moordpartij in Ashraff gekidnapt zijn, op te sporen en vrij te laten. Ook hier heeft het er alle schijn van dat de Iraakse autoriteiten bij de ontvoering en gevangenhouding betrokken zijn.