Van Gerven: 'Coca Cola moet haar plastic soep opruimen'

Laat Coca Cola eerst haar plastic soep opruimen voordat ze zich weer met ons afvalbeleid gaat bemoeien. Dat stelt SP-Kamerlid Henk van Gerven woensdag in het debat over grondstoffen en afval. Coca Cola - en andere producenten van plastic afval - doen veel te weinig aan het voorkomen van afval. 'Coca Cola frustreert elke debat over het verminderen van afval', zegt Van Gerven. 'Als we echt een sprong voorwaarts willen maken dan moeten ze eerst hun troep maar eens opruimen en voorlopig een toontje lager zingen.'

De lobby, frisdrankindustrie en verpakkingsproducenten hebben, mede onder aanvoering van Coca Cola, in Nederland ervoor gezorgd dat het statiegeld wordt afgeschaft. Een meerderheid in de Kamer zwichtte en een bewezen goed systeem om plastic flessen te recyclen wordt nu afgeschaft. Van Gerven vreest dat hierdoor meer plastic in het milieu belandt terwijl de oorzaak van de afvalberg niet wordt aangepakt. Van Gerven: 'We moeten juist inzetten op preventie van afval. Niet produceren is het beste en de rest moeten we recyclen en hergebruiken”.

Van Gerven vraagt de staatssecretaris daarom ook om meer ruimte te bieden aan technologische vernieuwingen. Met de oude techniek van afvalverbranding gaan nog veel kostbare grondstoffen verloren. Ook veel gemeenten kiezen voor de goedkoopste oplossing: het verbranden van restafval uit de milieustraten, terwijl uit dit restafval nog 40% hergebruikt kan worden. Van Gerven: 'Nieuwe technieken voor scheiden en recyclen zijn er al lang maar worden vanwege het geld te weinig toegepast. Dat moet veranderen. Hergebruik is goed voor het milieu en de werkgelegenheid. En zo kunnen ook de meest vervuilende afvalverbranders snel gesloten worden.'

Betrokken SP'ers