Van Dijk blij met strengere controle op wapenhandelaar

Vergunningen voor wapenexport kunnen voortaan geweigerd worden bij twijfel over de integriteit van de aanvrager. De Eerste Kamer ging gisteren akkoord met deze uitbreiding van de wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (BIBOB). SP-Kamerlid Jasper van Dijk heeft hier eerder op aangedrongen.

Van Dijk: 'De integriteit van wapenhandelaren moet boven elke twijfel verheven zijn. Daarom ben ik verheugd over deze uitbreiding van bevoegdheden. Daarmee wordt het moeilijker dat dat onderwereldfiguren zich mengen in deze uiterst gevoelige handel.'

Van Dijk stelde twee jaar geleden Kamervragen nadat een wapenexportvergunning was afgegeven aan een verdachte van drugshandel, die uiteindelijk ook is veroordeeld. Toen bleek er geen wettelijke basis om zonder veroordeling deze vergunning te weigeren. Van Dijk: 'De wet BIBOB maakt het mogelijk een vergunning te weigeren indien er sterke vermoedens zijn dat de wapenexportvergunning misbruikt wordt voor criminele activiteiten. Denk aan bijvoorbeeld witwassen. In eerste instantie werd mijn suggestie om de wet BIBOB hiervoor uit te breiden afgewezen. Gelukkig is het door voortschrijdend inzicht toch geregeld.'