Van Bommel bezoekt Iraaks Koerdistan

SP-Kamerlid Harry van Bommel bezoekt samen met SP-Statenlid Younis Lutfula de komende dagen de Koerdische Autonome Regio in het noorden van Irak. Van Bommel: ‘Anders dan in grote delen van Irak, waar het tien jaar sinds de illegale Amerikaans-Britse invasie nog altijd erg onrustig is, gaat het in Iraaks Koerdistan voor de wind. Het is belangrijk dat Nederland deze ontwikkeling stimuleert en de betrekkingen met de regio verder aanhaalt.’

Van Bommel gaat allereerst naar Duhok om het nabijgelegen vluchtelingenkamp Domiz te bezoeken. In dit kamp hebben tienduizenden vluchtelingen uit buurland Syrië onderdak gevonden. Zij zijn gevlucht voor het geweld van de burgeroorlog in hun thuisland. Van Bommel: ‘De verschrikkingen in Syrië duren nu al twee jaar. Zoals altijd is ook nu weer vooral de burgerbevolking de dupe. In het vluchtelingenkamp wil ik van de bewoners horen hoe het met hen gaat en of de internationale gemeenschap meer voor hun kan betekenen.’

De tweede bestemming van de reis is Suleymania. In 2011 was deze stad het toneel van felle protesten tegen de gevestigde politieke orde. Demonstraties werden toen hard neergeslagen door de politie waarbij ook doden vielen. De oppositiepartij Goran (Verandering) was toen een belangrijke kracht achter de demonstraties. Van Bommel: ‘De democratisering die zichtbaar is in de Koerdische Autonome Regio is indrukwekkend, maar de gebeurtenissen van 2011 laten duidelijk zien dat hier nog werk aan de winkel is. Daarom zal ik in Suleymania spreken met leden van Goran om van hun te horen hoe het is om oppositie te voeren in Iraaks Koerdistan.’

De reis wordt afgesloten in de hoofdstad van de autonome regio, Erbil. Daar vindt op 14 maart een internationale conferentie plaats over de genocide eind jaren tachtig op de Koerden. Van Bommel: ‘Nog steeds worden in Irak massagraven gevonden die duidelijk maken hoe omvangrijk de genocide op de Koerden was. Het is belangrijk dat hier aandacht voor blijft bestaan. Daarom zal ik, samen met parlementsleden uit andere delen van de wereld, tijdens de conferentie pleiten voor internationale erkenning van de massamoord op de Koerden door Saddam Hoessein als genocide.’