Merkies: ‘Maak van ESM geen Europese Subsidie voor Maffia’

Minister Dijsselbloem moet de miljardensteun aan Cyprus blokkeren zolang hiermee de Russische maffia wordt gered. Dat stelt SP-Kamerlid Arnold Merkies: ‘Het lijkt erop dat de euro-leiders miljarden directe bankensteun willen geven aan banken op Cyprus. We weten allemaal wat dat betekent. Ons belastinggeld gaat gebruikt worden om het zwarte geld van Russische maffiosi te beschermen. Nederland moet daar een stokje voor steken. Maak van het ESM geen Europese Subsidie voor Maffia.’

Vrijdag praten de Europese ministers van Financiën in Brussel over financiële steun aan Cyprus. Mede door de problemen in Griekenland zijn de banken op Cyprus in grote problemen gekomen. De Cypriotische regering is niet in staat de banken overeind te houden en heeft hulp ingeroepen van de Europese Unie. Merkies: ‘Ik ben niet principieel tegen hulp aan lidstaten van de EU, maar wel als de bevolking de prijs betaalt en Russische maffiosi, die via Cypriotische banken hun criminele geld witwassen, worden gered.’

Cyprus wordt door veel Russische oligarchen, zakenmensen en maffiosi gebruikt om hun (zwarte) geld veilig te stellen. Het eiland is een belastingparadijs dat zwart geld aantrekt, witwassen mogelijk maakt en maar heel weinig belasting heft bij bedrijven. Merkies: ‘Minister Dijsselbloem lijkt bereid te zijn om tien miljard euro uit te lenen terwijl steeds meer experts zeggen dat dit direct doorgesluisd wordt naar Rusland. Zolang we niet zeker weten waar ons geld terechtkomt, moet Nederland de lening van tien miljard euro tegenhouden’.