Docenten MBO: splits te grote scholen op

Bijna drie kwart van de docenten in het MBO vinden dat te grote MBO-instellingen moeten worden ontmanteld in kleinere scholen. Dat blijkt uit de eerste tussenstand van het SP-onderzoek onder ruim 600 MBO-docenten. SP-Kamerlid Smits ziet deze uitkomst als een duidelijke aansporing voor de minister om nu snel over te gaan tot actie: ‘Na alle schade die de MBO-scholen de afgelopen jaren hebben geleden onder megalomane managers en dwaze politici, wordt het nu tijd voor de menselijke maat. Een MBO is een school, geen leerfabriek.’

Op de vraag ‘Vindt u dat de grote ROC’s moeten worden ontmanteld tot kleine MBO-scholen’ antwoordt 74% van de ondervraagde docenten instemmend. Iets meer dan de helft van de respondenten (55%) vindt de eigen school waarop les wordt gegeven te groot. Het verkleinen van de scholen is dan ook één van vijf voorstellen die staan in het actieplan E.H.M.B.O. dat morgen zal worden aangeboden aan PvdA-minister Bussemaker. Met deze plannen denkt Smits het MBO per direct te kunnen verbeteren.

Tot nu toe deden ruim 600 docenten mee aan het onderzoek. Voor het onderzoek zijn alle scholen in het land aangeschreven. Deelnemen aan het onderzoek kan nog steeds via sp.nl/mbo-enquete. Het E.H.M.B.O.-plan van Smits vindt u hier.