Debat Onderwijsbegroting: tijd voor schaalverkleining

Bij de behandeling van de onderwijsbegroting heeft de SP aangedrongen op schaalverkleining in het onderwijs. Ook hebben woordvoerders Manja Smits en Jasper van Dijk gepleit voor een ander bestuursmodel, waarin niet de managers het voor het zeggen hebben in het onderwijs, maar leraren, leerlingen en studenten.

Smits: ‘Schaalvergroting werd in de jaren negentig ingezet door de overheid. Er kwamen enorme scholen met minimaal toezicht. Autonomie voor scholen werd in praktijk wetteloosheid voor managers. De problemen in het onderwijs zijn veroorzaakt in de jaren negentig. Het nieuwe paarse kabinet zou moeten stoppen met dit oude paarse beleid.’

Smits drong erop aan dat de minister van Onderwijs aangifte doet tegen de ex-bestuurders van onderwijskolos Amarantis. Smits: 'Er zijn genoeg signalen van illegale praktijken om het openbaar ministerie onderzoek te laten doen. Daarom wil ik dat de minister deze week aangifte doet.' Daarnaast hekelde ze het voornemen van de regering om de arbeidsvoorwaarden van leraren te verslechteren terwijl de klassen steeds groter worden en de werkdruk toeneemt. Ook riep ze de minister op snel werk te gaan maken van de verbetering van het MBO.

Jasper van Dijk

Jasper van Dijk sprak in zijn bijdrage over het hoger onderwijs. Hij raadde het kabinet af om de studiefinanciering af te schaffen. ‘Minder toegankelijkheid leidt tot minder kwaliteit. Want het betekent hogere schulden, meer bijbaantjes en minder kansen voor talenten.’ Van Dijk benadrukte dat wetenschap onafhankelijk dient te zijn en wil daarom strikte regels rond de sponsoring van onderzoek.

Lees hier de bijdragen van Smits en Van Dijk.