Weer meer fouten bij besteding EU geld

Voor het 18e jaar op rij onthoudt de Europese Rekenkamer goedkeuring aan de verantwoording over de uitgaven van de EU. Het aantal fouten bij bestedingen dat de Rekenkamer constateerde, steeg van 3.7% naar 3,9 % van de begroting, wat neerkomt op zo’n 5 miljard Euro op een totaalbegroting van 129,4 miljard. SP-EuroparlementariĆ«r Dennis de Jong: ‘Terwijl in het verleden het foutenpercentage ieder jaar nog iets daalde, is sinds het aantreden van deze Commissie de foutenmarge gestegen van 3,3% in 2009 tot 3,9% nu. Door het vele rondpompen van geld en de slechte controle door lidstaten, wordt nodeloos belastinggeld verspild. Zelfs een relatief simpel voorstel als het vereisen van een accountantsverklaring per lidstaat, wordt door de Commissie niet overgenomen. Daardoor verergert de situatie ieder jaar opnieuw. We moeten dan ook stoppen met het rondpompen en bijvoorbeeld via dergelijke nationale verklaringen de controle in de lidstaten flink verbeteren.´

Voor het eerst heeft de Commissie in haar verantwoording geprobeerd de meerwaarde van Europese subsidies aan te tonen. De Rekenkamer is hiervan echter niet onder de indruk en constateert droogjes dat het verslag vaag is, weinig inhoud heeft en daarom een beperkte meerwaarde oplevert. De Jong: ‘Dit is een algemeen probleem. De Commissie schermt te pas en te onpas met Europese meerwaarde, maar weet dit zelden of nooit hard te maken. Van het Europese budget kan dan ook flink wat af, als de Commissie eindelijk eens wat kritischer naar alle potjes zou kijken.’

De meeste fouten worden gemaakt bij de uitgaven aan plattelandsontwikkeling, milieu, visserij en gezondheid, daar gaat in zo’n 7,7% van de gevallen iets mis. Het grootste deel van deze uitgaven wordt gedaan via geld dat lidstaten herverdelen. In meer dan de helft van de gevallen waarbij fouten worden gemaakt heeft de lokale overheid volgens de Rekenkamer genoeg informatie om de betaling af te keuren, zonder dat dit gebeurt. Nederland is op dat vlak een positieve uitzondering door wel een, nu vrijwillige, nationale accountantsverklaring over de uitgaven bij te voegen. De Jong: ‘Ondanks de toegenomen fouten, de enorme bezuinigingen die lidstaten onder druk van de EU uitvoeren en het teleurstellende record van 18 afkeuringen over de jaarrekening op rij lijkt de EU niet in staat kritisch naar de uitgaven te kijken. Dat is een dieptrieste constatering.’