nieuws

Roemer over ECB: 'Als klapperpistooltjes niet werken moet je het kanon naar buiten rijden'

Het besluit van de Europese Centrale Bank om onbeperkt staatsobligaties te gaan opkopen, verrast SP-voorman Roemer niet: 'Het is heel goed dat de ECB nu zwaar geschut tegen de speculanten inzet die de euro proberen kapot te krijgen. Als klapperpistooltjes niet werken, moet je het kanon naar buiten rijden. De ECB doet wat ik al langer voorstel. Een kwestie van gezond verstand en luisteren naar wat internationale economen zeggen. Jammer dat de rest van de Nederlandse politiek niet over de dijken keek en schande over mijn voorstel riep. Volgende keer eerst even nadenken en dan pas roepen, zeg ik vriendelijk tegen de collega's.'

Volgens Roemer is de beslissing van de ECB om onbeperkt staatsobligaties te gaan opkopen, een stap in de goede richting om speculanten een halt toe te roepen: 'Maar we moeten verder, en de financiële markten aan banden leggen. Daar zit de bron van de crisis. Als we dat doen, kunnen we ook gaan werken aan een sociaal Europa, waarin niet alles kapot bezuinigd wordt maar ook wordt geïnvesteerd in banen en groei.'