Tiny Kox opnieuw naar Rusland voor waarnemingsmissie verkiezingen

SP-senator Tiny Kox reist woensdag 29 februari opnieuw naar Rusland om vanuit de Raad van Europa de Russische presidentsverkiezingen te volgen. Kox is hoofd van de waarnemingsmissie van de Raad van Europa. Dertig Europese parlementariƫrs zijn op uitnodiging van het Russische parlement aanwezig om toe te zien op de gang van zaken rondom de verkiezingen. De missie werkt nauw samen met met de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE).

Kox spreekt in Rusland onder meer met de presidentskandidaten, de voorzitter van de Centrale Kiesraad, binnenlandse waarnemers, het diplomatieke corps en Russische media. Met al deze partijen zal besproken worden hoe de verkiezingscampagne verloopt en hoe hun ervaringen zijn. Zondag observeren de leden van de missie verschillende stemlokalen in verschillende regio's van het land.

Maandagmiddag presenteert Kox zijn bevindingen tijdens een persconferentie. In april volgt de eindrapportage waarin ook de eerdere waarnemingsmissies besproken worden. Kox was vanaf begin november tot begin februari meerdere malen in Moskou vanwege de parlementsverkiezingen van december en ter voorbereiding van deze nieuwe missie. De rapporten van eerdere missies zijn hier terug te lezen.