Kox: 'Rusland moet substantiele en duurzame veranderingen doorvoeren'

SP-senator Tiny Kox constateert tevreden dat in Moskou vanuit alle kanten van het politiek spectrum de noodzaak voor politieke verandering wordt ingezien. Kox waarschuwde de Russische autoriteiten dat verandering 'substantieel en duurzaam' moet zijn en niet 'een overlevingsmechanisme'.

Tiny Kox tijdens de persconferentie

Tiny Kox is in Rusland als hoofd van een delegatie van de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa. Hij bezocht Rusland ook tijdens de afgelopen verkiezingen en komt nu met een delegatie terug om de stand van zaken na de verkiezingen te bekijken.

De delegatie – bestaande uit zes mensen – stelt vast dat ongeacht de politieke voorkeur, steeds meer Russische kiezers hun voorkeur voor eerlijke verkiezingen uitspreken. Kox doet een appel aan Rusland om aan deze wil tegemoet te komen. 'De recente massale demonstraties hebben Rusland wakker geschud.'

Kox erkent dat het organiseren van verkiezingen in een dusdanig uitgestrekt land forse uitdagingen met zich meebrengt, maar volgens hem is Rusland daar prima toe in staat. Wat belangrijker is, is de behoefte aan 'een onafhankelijke scheidsrechter die toezicht houdt op het stemmen in Rusland. Vertrouwen van het publiek in het electorale systeem vereist een grootscheepse aanpassing van de manier waarop verkiezingen georganiseerd en gecontroleerd worden.'

De delegatie stelt tevreden toegenomen mogelijkheden vast voor een betere dialoog tussen de autoriteiten en maatschappelijke organisaties. Ook wordt steeds vaker het begin gemaakt met het smeden van politieke allianties. Beide zaken wijzen op vooruitgang in de Russische politieke cultuur. Kox daagde de Russische politieke krachten uit om 'de handschoen op te pakken en het land te dienen door voluit het debat aan te gaan en de onderlinge verschillen bloot te leggen binnen het democratisch systeem.'

Volgens Kox hebben de politieke machthebbers van Verenigd Rusland aangegeven dat ze tenminste enkele van de tekortkomingen van de afgelopen Doema-verkiezingen willen aanpakken. Internationale toezichthouders constateerden tijdens deze verkiezingen dat er onvoldoende onderscheid bestond tussen de staat en de partij aan de macht, dat de politieke competitie beperkt was en dat de verkiezingen niet eerlijk verliepen. Volgens Kox verwacht de delegatie dat de Russische autoriteiten deze mooie woorden nu gaan omzetten in daden.

De delegatie heeft met vele politieke partijen en het hoofd van de Verkiezingscommissie gesproken. Ook werd gepraat met de Ombudsman Lukin, die zich bezighoudt met mensenrechten.

Het bezoek van de delegatie loopt vooruit op de volgende bijeenkomst van de Raad van Europa. Daar worden de Russische verkiezingen besproken. Ook ligt er een verzoek om stil te staan bij het onderwerp 'Rusland tussen twee verkiezingen in'. Of dit debat plaats zal vinden, wordt later beslist.