Kox leidt opnieuw waarnemingsmissie na opmerkelijke verkiezingen Rusland

De Raad van Europa stuurt een nieuwe missie naar Rusland na de opmerkelijke gang van zaken bij de parlementsverkiezingen van 4 december. SP-senator Tiny Kox is gevraagd de missie te leiden.

Volgens de Raad van Europa ging er veel verkeerd bij de verkiezingen voor de Staatsdoema, het Russische parlement. Eind januari zal de parlementaire assemblee van de Raad van Europa een rapport daarover van Tiny Kox, die de verkiezingswaarnemingsmissie naar Rusland leidde, bespreken. Voorafgaand aan de bespreking wil de assemblee weten op welke wijze haar grootste lidstaat reageert op misstanden bij de stembusgang.

Tiny Kox

President Medvedev heeft na de internationale kritiek en het binnenlandse protest een onderzoek naar mogelijke fraude aangekondigd. Op 10 december kwamen naar schatting 80.000 demonstranten bijeen in de Russische hoofdstad Moskou. In tientallen andere Russische steden werd eveneens geprotesteerd. Voor 24 december is een nieuwe manifestatie aangekondigd. Ook daarvoor hebben de Russische autoriteiten een vergunning verleend.

Een van de adviezen van Kox aan de Russische autoriteiten is een structurele hervorming van de Kiesraad. Op een persconferentie na de verkiezingen zei hij dat ‘het ontbreken van een onpartijdige scheidsrechter het onmogelijk maakt om het spel dat democratie heet, eerlijk te spelen.’ Inmiddels wordt ook in Rusland openlijk gesproken over het niet naar behoren functioneren van de huidige Kiesraad.

Een klacht die door de voorzitter van de Kiesraad was ingediend tegen het optreden van Kox tijdens zijn eerdere missies in Rusland is door de openbare aanklager ongegrond verklaard. Dat melden de Russische media donderdag.