‘Kabinet moet leegloop kinderopvang voorkomen’

SP-Kamerlid Nine Kooiman wil dat het kabinet reageert op een rapport waaruit blijkt dat mogelijk tienduizenden ouders hun kinderen uit de opvang zouden halen. Toen Kooiman enkele maanden geleden aangaf dat dit zou leiden tot een leegloop werd dit door het kabinet ontkend. Kooiman: ‘De minister wilde mij niet geloven. Dat is al erg genoeg, maar nu lijkt de SP steeds meer gelijk te krijgen. Het kabinet zegt mensen aan het werk te willen krijgen en houden. Een goede en betaalbare kinderopvang is daar een onmisbaar onderdeel van. Als het kabinet dit onderzoek ook niet gelooft wil ik zo snel mogelijk een eigen onderzoek van het ministerie.’

Het Algemeen Dagblad haalt deze week een onderzoek in opdracht van het Netwerkbureau Kinderopvang aan. Volgens dit onderzoek zullen zowel kinderopvang als buitenschoolse opvang de komende jaren te maken krijgen met een gigantische leegloop. Tot tienduizenden ouders zullen besluiten hun kind niet meer naar de opvang te sturen.

Kooiman: ‘En dat zal vaak betekenen dat mensen minder gaan werken en hun kinderen thuis houden. Dat is het goed recht van een ouder, maar als ze hiertoe gedwongen worden door de bezuinigingen van het kabinet, zitten straks mensen thuis die graag voor de klas zouden willen staan of in de zorg zouden willen werken, maar dit niet meer doen omdat de kosten te hoog zijn. Dat terwijl scholen, ziekenhuizen en zorginstellingen staan te springen om gemotiveerde mensen in dienst te nemen.’

Kooiman vraagt van het kabinet een snelle reactie op het zorgwekkende rapport en wil weten wat het kabinet denkt te gaan doen tegen de voorspelde leegloop van de kinderopvang. ‘Nu al hoor ik steeds meer ouders – vooral die met een kleinere portemonnee – die graag meer zouden willen werken, maar teveel kwijt zijn aan opvang. Dit kabinet verergert dat probleem en laat mensen die graag willen werken thuis zitten.’

Betrokken SP'ers