Dagboek Kenia - vrijdag 13 mei

Van 8 t/m 15 mei brengen SP-leider Emile Roemer, Kamerlid Ewout Irrgang, hoogleraar en Eerste-Kamerlid Eric Smaling en SP-fractiemedewerker Riekje Camara een bezoek aan Kenia. Gedurende deze week bezoeken zij diverse ontwikkelingsprojecten in het land. Ze willen onder andere kijken of Nederlands belastinggeld goed besteed wordt aan het bestrijden van extreme armoede en willen de ingewikkelde Keniaanse politiek beter begrijpen. Voor SP.nl houden ze een dagboek bij.

Vrijdag 13 mei

Vandaag trekken we het binnenland in. We hebben een auto gehuurd en Eric rijdt als Kenia-veteraan ons vakkundig door het hectische verkeer naar Naivasha. Onderweg hebben we een indrukwekkend uitzicht als we de Rift-vallei binnen rijden. Het Navaisha meer staat bekend om haar bloemenkwekerijen, met name rozen en anjers worden hier gekweekt. Vrijwel alle bloemen worden geëxporteerd naar de Europese markt. Eenmaal aangekomen bezoeken we Oserian. Dit bedrijf is in 1969 opgericht door een Nederlander en is ondertussen één van de grootste bloemenkwekerijen van Kenia. Naast een bloemenkwekerij beheren ze ook een groot natuurreservaat. Oserian heeft als Fair Trade gecertificeerd bedrijf verschillende onderscheidingen ontvangen voor de maatschappelijk bewuste manier waarop ze bloemen kweekt.

Laboratorium Oserian

We worden ontvangen door Dorcas Ngure en na een korte introductie gaan we naar het laboratorium. Oserian kweekt en vermenigvuldigt ziektevrije planten. We moeten ons eerst in een steriele outfit hijsen voordat we langs alle verschillende onderdelen van het laboratorium gaan. Het komt over als een modern laboratorium met alle kennis en kunde van dien. We zijn erg onder de indruk.

Geothermale centrale Oserian

Na het laboratorium brengen we een bezoek aan twee geothermale centrales. Navaisha ligt op vulkanische grond en door de geothermale bronnen verwarmt Oserian haar eigen kassen en produceert haar eigen energie. Het zijn gigantische installaties die er technisch zeer vernuftig uit zien. Het is een enorm terrein, we moeten met de auto van de ene naar de andere locatie. Een van de kassen die we bezoeken wordt gebruikt als onderzoeksruimte voor milieuvriendelijke bestrijding van mijten.

Inpakcentrale Oserian

We besluiten ons bezoek in het pakhuis. We worden wederom in een pak gehesen en langs alle onderdelen van het productieproces geloodst. Honderden werknemers staan hier rozen te verwerken. De rozen worden van een automatische band gehaald, op lengte gesorteerd, deels ontdaan van de bladeren en ingepakt. Dan worden ze naar Nairobi gebracht om met het vliegtuig naar Europa (via Nederland) te worden gebracht, waar ze na enkele dagen in de supermarkt of de veiling liggen. Een uiterst efficiënt en mechanisch proces. Voordat we vertrekken vraagt Ewout nog naar de verhalen over seksuele intimidatie en corruptie. Naast de onafhankelijke controle van de verschillende certificeringen van Ocerian is het goed om te horen dat de aanstelling van nieuw personeel door een comité worden gedaan. Als dat door slechts door een opzichter gebeurt is de kans groter dat er om seksuele gunsten en een geldbedrag gevraagd wordt.

In de middag rijden we door naar Kericho, nog een dikke drie uur rijden. Omdat we te laat zijn vertrokken is het al donker als we arriveren. Hier in Kericho hebben we morgen een ontmoeting met Unilever om de theeplantages te bezoeken.