Tweede Kamer eist aanscherping wapenexportbeleid

Mede dankzij de SP gaat de regering de regels rond wapenhandel aanscherpen. Over acht weken komen er voorstellen rond de criteria voor wapenexport, de doorvoer van wapens en de informatievoorziening aan de Kamer. Dat beloofde de regering vandaag in een debat waarbij bijna alle partijen forse kritiek uitten. SP-Kamerlid Jasper van Dijk ziet het als een veelbelovende stap. ‘De regering kon niet anders dan toegeven dat er fouten zijn gemaakt bij de eerdere verkoop van wapentuig aan landen als Egypte, Libië, Tunesië en Bahrein. Wat de SP betreft worden mensenrechten vanaf nu belangrijker dan handelsbelangen bij de handel in wapens.’

De SP pleit al jaren voor aanscherping van het wapenexportbeleid. Per hoofd van de bevolking is Nederland de derde wapenexporteur van de wereld. Dat is niets om trots op te zijn. Gezien de onrust in het Midden-Oosten en Noord Afrika, drongen ook andere partijen vandaag aan op strengere regels. Van Dijk: ‘Je schaamt je rot als je ziet dat Nederlandse pantservoertuigen in Egypte en Bahrein tegen de bevolking worden ingezet. Ook Libië kreeg gevechtshelikopters met Nederlandse onderdelen in handen, en dan heb ik het niet over de helikopter die op het strand achterbleef.’

De SP stelde al eerder Kamervragen over wapenhandel met landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. In het antwoord stelt de regering vandaag dat de wapenexport naar Jemen, Bahrein, Tunesië en Egypte wordt opgeschort. Van Dijk: ‘Ook dat is een stap vooruit, maar we moeten er goed op toezien dat we over acht weken niet blij worden gemaakt met een dooie mus. Op drie punten verwacht ik een forse aanscherping van het beleid: geen wapenexport naar ondemocratische landen, een strenge toetsing van doorvoer van wapens via Nederland en een volwaardige rol voor de Tweede Kamer bij nieuwe wapenverkoop.’

Betrokken SP'ers