Opsluiten vreemdelingen is onmenselijk, onzinnig en onbetaalbaar

Het beleid om vreemdelingen die geen geldige verblijfspapieren hebben op te sluiten faalt. SP-Kamerlid Rik Janssen eist woensdag in een Kamerdebat van minister Leers van Immigratie en Asiel snel verbeteringen: 'Minister Leers moet nu serieus werk maken van het SP-voorstel dat door de Kamer is gesteund, om alternatieven te vinden voor het opsluiten van vreemdelingen. Waarom 200 euro per dag voor opsluiting betalen, als er betere alternatieven zijn die maar 50 euro kosten?'

Naast onbetaalbaar is opsluiting van vreemdelingen volgens Janssen inhumaan en ineffectief. ‘Mensen zitten maandenlang vast zonder dat er zicht is op uitzetting. Lang niet altijd omdat mensen niet meewerken, maar vaak ook omdat het land van herkomst niet meewerkt aan terugkeer. Na maanden doelloze detentie worden mensen op straat gezet en vervolgens kunnen ze weer worden opgepakt. Als het kabinet nu ook nog illegaliteit strafbaar gaat stellen wordt het nog veel duurder. Eigenlijk gewoon onbetaalbaar. Terwijl het enige wat je er mee bereikt is dat mensen langer vast zitten, niet dat meer mensen zullen terugkeren.’

Janssen staat niet alleen in zijn kritiek. Ook de Inspectie voor de Sanctietoepassing, de Raad van Europa, Amnesty International en de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de VN hebben forse kritiek op de manier waarop vreemdelingen worden opgesloten en het ‘gevangenisachtige’ regime. Janssen eist dat het beleid spoedig moet veranderen: ‘We moeten ons schamen dat we zo met vreemdelingen omgaan. Er zijn genoeg menselijkere alternatieven, zoals een meldplicht of gesloten opvang. Daarnaast zijn er voorbeelden in Engeland, Denemarken, Australië en België waar het effectiever en goedkoper gebeurt. Laat de minister daar nu serieus naar gaan kijken want dat er snel iets moet veranderen is wel duidelijk.’

Voorkomen is beter dan opsluiten volgens Janssen. 'Snelle zorgvuldige asielprocedures moeten zorgen dat er zo min mogelijk mensen tussen wal en schip vallen. Maar mensen die geen kant op kunnen zijn niet crimineel, dus we gaan ze ook niet zo behandelen.'

Betrokken SP'ers