Actie: 'Steun Afghanistan, stop de oorlog'

SP-ers Harry van Bommel en Farshad Bashir voerden met een aantal leden van de SP, PvdA, GroenLinks, en mensen van de Haagse vredesbeweging actie tegen de nieuwe missie naar Afghanistan. Dit deden ze voor de deur van café Dudok in Den Haag, waar vanavond de Afghaanse Nieuwsjaarsreceptie wordt gehouden. De SP is tegen de voorgestelde nieuwe militaire missie naar Afghanistan omdat deze operatie plaatsvindt in een oorlog. ‘Anders kun je deze omstandigheden niet noemen,’ aldus SP-Kamerlid Harry van Bommel.

Klik op de foto voor een vergroting

Volgens Van Bommel gaat de missie niet om het opbouwen van een veiligheidsapparaat van een land in opbouw na een conflict. Van Bommel: ‘Integendeel, de oorlog is volop gaande en deze operatie ondersteunt een van de partijen in die oorlog. Daarbij moeten anderen de veiligheid van de Nederlandse militairen verzorgen, wat een riskante positie is, zoals de geschiedenis heeft bewezen. De hele operatie is een militair bouwpakketje voor het Binnenhof, waarbij de oppositie is uitgenodigd om materiaal aan te leveren.’