Tweede Kamer wil sluiting geheime gevangenis in Afghanistan

De Tweede Kamer steunt een SP-motie die de regering oproept om de geheime gevangenis in Bagram in Afghanistan te sluiten. Harry van Bommel: “Minister Verhagen zegt altijd een strikt mensenrechtenbeleid te willen voeren. Nederland is tegen de geheime gevangenis in Guantanamo Bay, dan moet het ook voor de onmiddellijke sluiting van Bagram zijn. Verhagen moet er snel bij Afghanistan en Amerika op aandringen dat die gevangenis dichtgaat.”

Op het grote vliegveld van Bagram, niet ver van de Afghaanse hoofdstand Kaboel, is een grote gevangenis waarvan een deel ‘geheim’ is. Dat deel wordt het 'Speciale Operatiekamp' genoemd. Hier wordt een groep mensen zonder de normale rechten voor gevangenen vastgehouden. Dit betekent, geen advocaat en gevangen voor onbepaalde tijd. Het zijn mensen die verdacht worden van terreuracties en worden vastgehouden om informatie over vijandige acties en organisaties te krijgen. Dat loopt vaak uit op marteling.

De krijgsmacht heeft een regeling met Afghanistan dat Nederlandse militairen die operaties uitvoeren niet zelf gevangenen aan deze gevangen is overdragen. Dat gebeurt door Afghanen die de gevangen van leden van teams die onder Nederlandse leiding staan krijgen overgedragen. Daarmee verdwijnt de Nederlandse medeplichtigheid voor deze illegale praktijken. Voor Van Bommel is het één van de smetten op de Nederlandse politiek in Afghanistan. Van Bommel: “Als je de bevolking voor je wilt winnen en democratie wilt bevorderen, moet je ook gevangenen volgens de regels behandelen. Zo niet, dan moet je niet verbaasd zijn dat ze zich tegen je keren. De regering moet er bij Afghanistan en Amerika op aandringen dat Bagram dichtgaat. Aan geheime gevangenissen moet een einde worden gemaakt.”

Betrokken SP'ers