SP, GroenLinks en D66 willen acceptatieplicht bijzonder onderwijs

In het debat over de onderwijsbegroting stellen GroenLinks, D66 en SP dinsdag voor om het jaar 2010 in te luiden met een modernisering van de vrijheid van onderwijs. Zij willen een acceptatierecht voor leerlingen op bijzondere scholen. Dit leidt tot een uitbreiding van de vrije schoolkeuze, omdat scholen voortaan alle leerlingen toe moeten laten als de grondslag van de school wordt gerespecteerd.

Hoewel veel bijzondere scholen hun deuren voor iedereen openen, mogen zij toch op onduidelijke gronden leerlingen weigeren. Als het aan de oppositiepartijen ligt, wordt elke leerling geaccepteerd die de grondslag van de school respecteert. Daarmee verschuift de macht van de school, die nu kan bepalen of een leerling de grondslag voldoende onderschrijft, naar de leerling. Een acceptatieplicht is een belangrijke stap op weg naar meer gemengde scholen.

Een initiatiefwetsvoorstel van Mariëtte Hamer (PvdA) ligt al enkele jaren - onder druk van CDA en ChristenUnie - te verstoffen in de onderste lade van de partij. Niets staat de PvdA in de weg om dit nieuwe wetsvoorstel te steunen. SP-Kamerlid Jasper van Dijk: “Scholen dienen algemeen toegankelijk te zijn. Selectie aan de poort past niet bij scholen die door de overheid bekostigd worden.” Als VVD en PvdA het voorstel steunen, wordt het aangenomen.