Kant: 'Duikgedrag Bos en Balkenende laf en arrogant'

SP-fractievoorzitter Agnes Kant is verbijsterd over de weigering van premier Balkenende (CDA) en vice-premier Bos (PvdA) om hun AOW-plannen verdedigen in de Tweede Kamer. De Kamer debatteert donderdagavond over de AOW.

Kant: “De asociale plannen met de AOW zijn de grootste ingreep in de sociale zekerheid van de laatste decennia. Dat de beide architecten hun eigen plan niet in de Tweede Kamer willen verdedigen is laf en arrogant. Als ze donderdagavond niet komen, hoeven ze wat mij betreft helemaal niet meer te komen. Ze kunnen dan dus vertrekken.”

PvdA-leider Bos verkondigde op een recente partijbijeenkomst nog dat hij de verhoging van de AOW-leeftijd 'te vuur en te zwaard' zou verdedigen. Kant: “Dit geldt blijkbaar alleen voor een zaal met zijn eigen partijbonzen als klapvee. Nu hij verantwoording moet afleggen aan de volksvertegenwoordiging en de kiezers geeft hij niet thuis. Ook minister-president Balkenende verdedigt de verhoging in de media en zijn achterban, maar duikt voor het parlement. Dat is een minister-president onwaardig.”

Kant wil dat het debat niet doorgaat als de minister-president volhardt in zijn weigering te komen. “Zonder de minister-president komt er als het aan mij ligt geen debat.”