Kant: ‘Ter Horst misbruikt macht om SP dwars te zitten’

Minister ter Horst wil met gelegenheidswetgeving de SP pesten. Dit zegt SP-fractievoorzitter Agnes Kant in reactie op een wetsvoorstel van Ter Horst waarin zij wil regelen dat Kamerleden hun salaris niet meer op de bankrekening van de SP mogen laten storten om vervolgens een modaal salaris van de partij terug te krijgen.

Kant: “Ter Horst wilde eigenlijk onze afdrachtregeling verbieden. Dat mocht niet en daarom komt ze nu met een wet die de partij en onze volksvertegenwoordigers alleen administratieve rompslomp oplevert. Ik vraag me werkelijk af of de minister niet iets beters te doen heeft.”

Volgens Kant zijn er twee belangrijke redenen voor de afdrachtregeling. “Ten eerste steken duizenden vrijwilligers heel veel tijd in onze partij. Uit solidariteit met hen is afgesproken een deel van het geld te gebruiken om acties zoals bijvoorbeeld ‘65blijft65’ financieel mogelijk te maken, bekendheid te geven aan onze ideeën en scholing en begeleiding te geven voor onze kaderleden. Daarnaast behoren Kamerleden tot de 5% best betaalde Nederlanders. Dat is absurd. Om het volk goed te kunnen vertegenwoordigen is het goed dat je niet meer verdient dan gewone Nederlanders.”

De afdrachtregeling heeft ruime steun binnen de SP. Het partijcongres bevestigde de regeling in november 2007 met overgrote meerderheid. Ditzelfde gebeurde in september nog op de partijraad.