Europa moet ontbossing in derde wereld tegengaan

SP-Europarlementslid Kartika Liotard heeft tijdens een debat in het Europees Parlement over de klimaat-conferentie in Kopenhagen aandacht gevraagd voor de gevolgen van de extreme ontbossing. “De gevolgen van ontbossing voor het klimaat en de sociale gevolgen in ontwikkelingslanden blijven in het klimaatdebat vaak onderbelicht. De ontbossing moet dan ook met alle macht worden tegengegaan”, aldus Liotard.

Bossen en tropisch regenwoud compenseren een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot. Ontbossing, afbraak van regenwoud en andere veranderingen in landgebruik zijn verantwoordelijk voor ten minste 18% van de toename van CO2 in de atmosfeer. Liotard: " Een luguber gevolg van ontbossing is dat veel inheemse bevolkingsgroepen van hun geboortegrond worden verdreven en niet meer in hun levensonderhoud kunnen voorzien."

"Het systeem waarbij geïndustrialiseerde landen hun CO2-uitstoot kunnen afkopen door projecten te financieren in ontwikkelingslanden, werkt natuurlijk niet.", aldus Liotard. "De belangen van rijke landen en grote bedrijven zullen dan altijd boven sociaaleconomische rechtvaardigheid gaan."

De Raad van Europese milieuministers en de Europese Commissie zitten volgens Liotard nog altijd op het oude spoor. "De Raad en Commissie zijn net kleine kinderen. Zij stellen dat als andere landen niet mee doen aan de verplichtingen van het klimaatverdrag, de Europese Unie ook niet mee zal doen. Met andere woorden; zorgen voor het klimaat is belangrijk, maar dan wel onder onze voorwaarden."

Volgens Liotard is het klimaatprobleem hoofdzakelijk gecreëerd door de grote industrie en de leefwijze in geïndustrialiseerde landen. De SP wil dat de vervuiler betaalt en dat het Westen de Derde Wereld zowel financieel als technologisch steunt.