nieuws

Roemer eist volwaardige geschillencommissie luchtvaart (update)

SP-Kamerlid Emile Roemer wil dat er snel een volwaardige geschillencommissie voor de luchtvaart komt. Deze commissie zal moeten oordelen over alle geschillen tussen luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers, ook als de tickets via een reisbureau (in combinatie met een hotel) besteld zijn. Ook moet deze geschillencommissie over alle informatie kunnen beschikken van de vluchtgegevens van de luchtvaartmaatschappijen om te voorkomen dat de passagiers misleid kunnen worden. Roemer: "Minister Eurlings heeft na veel aandringen gezegd dat er zo'n commissie zou komen, maar komt nu aan met een uitgeklede versie. Dat is onacceptabel."

Aanvankelijk wilde minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) wachten met de geschillencommissie totdat de Europese Unie deze commissie in zou stellen. Na aandringen van de SP zou deze commissie er in 2008 komen. SP-Kamerlid Roemer: “Met duidelijke bewoordingen gaf de minister aan te zorgen dat deze commissie er zou komen. Nu accepteert hij opeens een vrijwillige commissie met een uitgeklede bevoegdheid die ook nog eens fors te laat van start gaat. Hij laat de passagiers barsten.”

De afgelopen maanden heeft de Consumentenbond met de luchtvaartmaatschappijen onderhandeld over de invulling van de geschillencommissie. Nu blijken de reizen via een zogenaamde pakketreis (reis en verblijf) hier buiten te vallen. Ook klachten van reizigers die via Schiphol reizen maar net over de grens de reis beginnen, vallen buiten de regeling. Roemer: “Met dit voorstel voor een geschillencommissie vallen bijna alle vakantievluchten buiten deze regeling. Maar liefst 90 procent van de klachten komt hier niet onder te vallen. Deze uitgeklede regeling zorgt enkel voor wat zakenreizigers, maar laat de vakantiereizigers in de kou staan.”

Toevoeging: Eurlings zegt Kamer toe dat volwaardige geschillencommissie er toch komt

Na aandringen van SP-Kamerlid Emile Roemer heeft minister Eurlings donderdag toegezegd dat hij er op zal toezien dat er toch een volwaardige geschillencommissie voor de luchtvaart komt. Hierbij zullen ook reizigers die hun reis in de vorm van een pakketreis (reis en verblijf) het recht hebben om beklag te doen wanneer er zich misstanden hebben plaatsgevonden. Roemer is blij met de toezegging van de minister en zal er scherp op blijven dat hij dit ook daadwerkelijk snel gaat regelen: “Iedere passagier heeft het recht om zijn beklag te doen wanneer er dingen mis gaan. Ik ben blij dat dit nu ook realiteit wordt.”

Betrokken SP'ers