De naakte waarheid in de thuiszorg

Thuiszorg

Afgelopen vrijdag lanceerde de SP een confronterende film over de uitholling van de thuiszorg. Voor veel gebruikers van thuiszorg zijn de gevolgen van meer marktwerking schrijnend. Zij verliezen hun vaste hulp en de kwaliteit van de zorg gaat achteruit. Duizenden ervaren medewerkers zijn of worden ontslagen, krijgen slechtere contracten of moeten ander werk zoeken. Anderen verliezen het plezier in hun werk en verlaten de zorg.

In de film kleedt een actrice zich langzaam uit voor de camera. Na alle vreemden die Mieke komen helpen bij het wassen, “kan ik mij net zo goed voor heel Nederland uitkleden.” Mieke is een actrice, maar vertelt een waar gebeurd verhaal dat gemeld is bij de SP. Agnes Kant: “In de film wordt de werkelijkheid van duizenden ouderen uitgebeeld. De thuiszorg is niet langer iets waar intimiteit en vertrouwen normaal zijn, maar veel ouderen moeten zich letterlijk blootgeven voor steeds weer een ander.”

Het kabinet is doof Al langer wijst de SP op de gevolgen van meer marktwerking in de thuiszorg. Agnes Kant: “Helaas hebben onze acties tot nu toe nog niet de politiek wakker kunnen schudden. Het kabinet is doof voor de noodkreet van werkers in de zorg en voor de gevolgen voor mensen. Het is om die reden dat wij geprobeerd hebben met een integere en mooi gemaakte film de werkelijkheid in beeld hebben willen brengen.”

Censuur op de werkelijkheid De partijen in de Tweede Kamer die verantwoordelijk zijn voor de marktwerking in de thuiszorg, tonen zich verontwaardigd over de film. Het CDA hoopt zelfs op een verbod bij de reclamecodecommissie. Agnes Kant: “Censuur op de werkelijkheid, gekker moet het toch niet worden. Ik begrijp het gevoel van schaamte en verontwaardiging heel erg goed. Ik voel het zelf ook. Maar dat komt juist doordat de actrice Mieke symbool staat voor ouderen die dit dagelijks meemaken. Velen die thuiszorg ontvangen of werken in de thuiszorg, herkennen dit beeld. De reactie van andere partijen laten dan ook vooral zien hoever zij van de realiteit zijn afgedwaald. Maar ik zou nu toch ook zo graag willen dat de dames en heren politici zich niet alleen verontwaardigen over de film, maar vooral over hoe wij omgaan met onze ouderen.”

Positieve reacties De reacties van de mensen uit het land stromen inmiddels binnen. Het overgrote deel daarvan is zeer positief. Een klein deel van de mensen heeft moeite met de film. Kant is daarover niet verbaasd: “Ik begrijp goed dat mensen er moeite mee hebben. Het is confronterend en geeft een ongemakkelijk gevoel. De makers hebben geprobeerd om de schaamte die ouderen voelen, over te brengen op de kijker. Uit de reacties blijkt dat dit gelukt is.”