Alleen duurzame biomassa in SDE-regeling

Een ruime kamermeerderheid heeft een motie van SP-kamerlid Paulus Jansen aangenomen over de duurzaamheid van biomassa. Met de motie wordt verzekerd dat alleen biomassa die aantoonbaar duurzaam is, in aanmerking komt voor een subsidie uit de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE). Paulus Jansen: “Alternatieve brandstoffen voor onze energiebehoefte mogen nooit ten koste gaan van honger en ontbossing elders in de wereld.”

Minister van der Hoeven was echter niet blij met de motie en ontraadde die zelfs. De motie werpt volgens haar een te hoge drempel op om de klimaatdoelstellingen van dit kabinet te halen.

Jansen: “De minister laat zich hiermee van haar meest zwarte kant zien. Wat haar betreft halen we de komende jaren met vuile biomassa de klimaatdoelstellingen, ongeacht de negatieve gevolgen hiervan op de ontwikkelingslanden. Gelukkig vindt zelfs haar eigen partij dit veel te ver gaan.” Teleurstellend was overigens de houding van de PvdA, die vierkant achter de minister bleef staan.

Betrokken SP'ers