nieuws

Viral movie SP ongekende hit: meer dan half miljoen vertoningen in 3 dagen!

De viral movie die de SP heeft ingezet voor de campagne voor de Provinciale-Statenverkiezingen is een ongekende hit. Bij de introductie van de eerste politieke viral movie, precies een jaar geleden, trok het SP-filmpje in een week 100.000 bezoekers. Dat was al uniek. Maar de nieuwste viral movie met Jan Marijnissen breekt alle records en is in de eerste drie dagen na de lancering al meer dan 550.000 keer bekeken.

Door een nieuwe techniek kon tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar een volledig gepersonaliseerd filmpje worden gemaakt en verzonden. In de eerste viral movie ging Jan Marijnissen op pad om het lokale verkiezingsprogramma van de SP aan te bieden aan individuele kiezers. De naam en woonplaats van iedere ontvanger werden in het filmpje verwerkt. In de tweede viral movie ging Jan ook op pad, maar kreeg hij pech en riep hij vanuit het filmpje per SMS de hulp in van de kijker. In het derde filmpje zoekt hij opnieuw contact met de ontvanger, dit keer uiteraard via weer een ander medium.

Aan het slot van het filmpje wordt de ontvanger doorverwezen naar de lijsttrekker en de standpunten van de SP in zijn of haar provincie. De gekozen vorm komt het dichtst bij de 1 op 1 communicatie tussen kiezer en een politieke partij op provinciaal niveau.

De SP had met de introductie van deze methode een wereldprimeur: het was voor het eerst dat een politieke partij mensen benadert met een gepersonaliseerde viral movie. Met meer dan 550.000 vertoningen in 72 uur breekt het jongste filmpje alle records, nooit werd een Nederlandse viral movie zo snel zo vaak bekeken.

De viral movie van de SP is te zien en door te sturen op www.houjannietvoorjezelf.nl.

Het concept voor de film is ontwikkeld door Thonik en Niko Koffeman, uitvoering was in handen van Thonik, Snoep Films en Thisismint.