Veerman enthousiast over SP-actie tegen walvisjacht

Minister Veerman (Landbouw) vindt een toeristenboycot een uiterst goed middel om de druk op IJsland op te voeren uit protest tegen de walvisjacht. SP-Kamerlid Krista van Velzen deed hiertoe gisteren een oproep.

Veerman zegt dat maatschappelijke druk waarschijnlijk effectiever is dan de maatregelen die een minister zou kunnen nemen. Van Velzen voelt zich enorm gesteund door de uitspraken van de minister. Deze week heeft IJsland walvissen gedood en er zullen er nog vele volgen. Hiermee is de commerciële walvisvaart hervat na een onderbreking van twintig jaar. Het land negeert daarmee een internationaal moratorium op de walvisjacht.

Tijdens het debat zei de minister er met zijn verstand niet bij te kunnen dat IJsland de zwaar bedreigde vinvis gaat bejagen. Niet alleen vanuit het perspectief van dierenwelzijn, maar ook niet vanuit economische motieven. De winst van een paar dode walvissen weegt immers niet op tegen de winst die te behalen is bij toeristen die naar de prachtige beesten komen kijken.

Veerman heeft samen met andere Europese landen een officiële waarschuwing gestuurd naar IJsland. Van Velzen: “Zo’n briefje is leuk en aardig, maar liever zou ik zien dat de minister zich keihard opstelt en zijn afkeuring overal waar hij kan laat blijken. Tot nu toe bleef het van de kant van zijn ministerie angstvallig stil.”

De minister vindt het niet nodig de ambassadeur persoonlijk op het matje te roepen. “Maar daar hebben we bij de SP een oplossing voor bedacht. We roepen iedereen op om op onze site hun handtekening te zetten onder een boze brief naar de minister van Visserij in IJsland.”

De walvis wordt nog steeds bedreigd en een verbod op de vangst blijft hard nodig. Het moratorium staat al onder enorme druk en het is dan ook onacceptabel dat IJsland nu ook de regels aan haar laars lapt. De internationale afspraken worden steeds meer geschonden en Nederland moet dat niet zomaar laten passeren.