CDA en VVD beschermen aftrek steekpenningen

De fracties van CDA en VVD hebben vandaag een wijziging afgedwongen van de wet die het ondernemers moeilijker moet maken om steekpenningen af te trekken van de belastingen. Op dit moment betalen belastingbetalers mee aan corruptie. CDA en VVD vonden het onvoldoende dat de belastinginspecteur aannemelijk kan maken dat er sprake is van steekpenningen, een vorm waar de Tweede Kamer unaniem mee kon instemmen, en hebben via een 'novelle' afgedwongen dat strafrechtelijk moet blijken dat corruptie is gepleegd.

Volgens SP-senator Ronald van Raak hebben CDA en VVD in de Eerste Kamer de wet uitgekleed: 'De handelwijze van deze fracties heeft niet alleen ons, maar ook staatssecretaris Wijn en de hele Tweede Kamer verrast. Het is ook de vraag of deze fracties juist zijn omgegaan met van de bevoegdheden van de Eerste Kamer. De Senaat heeft geen recht van amendement, om de tekst van een wet te veranderen. Als een wet technisch niet goed of onuitvoerbaar is kan het kabinet de Eerste Kamer een wetswijziging (novelle) aanbieden. CDA en VVD hebben echter verandering van de wetstekst gedicteerd. Daarmee hebben zij van de novelle een verkapte vorm van amendement gemaakt.' SP, PvdA en D66 stemden tegen de 'novelle'.

Betrokken SP'ers