Nederlandse integratie nu voor Europese integratie

In het debat in de Eerste Kamer over de Europese Unie pleitte SP-fractievoorzitter Tiny Kox vandaag om integratie in Nederland nu te stellen voor Europese integratie. Volgens Kox is de Nederlandse samenleving in de afgelopen tien jaar teveel gemodelleerd naar de neoliberale Europese eisen. Daarmee zijn noodzakelijke voorwaarden voor emancipatie van autochtonen en allochtonen in Nederland eerder geblokkeerd dan bevorderd.

Kox: ’Als een extremist in ons land meent iemand met vaak extreme meningen te mogen vermoorden; als een of meer extremisten in ons land menen gebouwen waar meningen worden gevormd te mogen bedreigen, bekladden, zelfs te bombarderen en daarmee kerkgangers, ouders en kinderen te traumatiseren; als grote groepen kiezers na deze schanddaden menen hun vertrouwen te moeten stellen in politici met extreme meningen en goedkope oplossingen, dan is het hoog tijd om nu de Nederlandse integratie voor de Europese te stellen.’

De SP-fractievoorzitter pleitte voor het temporiseren en evalueren van de overdracht van bevoegdheden aan Brussel. Hij riep het kabinet op beter de nationale, provinciale en lokale zeggenschap te beschermen. Voorlopig, zo hield hij minister Bot en staatssecretaris Nicolai voor, voelen veel burgers zich bestolen door ’Europa’, of het nu gaat om de sociale zekerheid, het zorgstelsel of het openbaar vervoer.

Kox vroeg ook om garanties van de regering voor het komende referendum over de Europese Grondwet: ’Hoe garandeert de regering dat het referendum "free and fair" zal zijn? Is daar al enig zicht op of moeten we nu al internationale waarnemers sturen?’

Kox liet er geen twijfel over bestaan dat er voor de SP veel goede redenen zijn om de burgers op te roepen tegen de inhoud van de Europese Grondwet te stemmen. Het referendum zal in de eerste helft van 2005 plaatsvinden.