SP op grote winst in alle peilingen

De SP blijft onverminderd op winst staan in alle peiling die nu worden gehouden. De Politieke Barometer van NOVA heeft deze week de nieuwste verwachtingen gepubliceerd: de SP groeit daar door naar 16. Bij de vorige peiling van NOVA haalde de SP hier 14 zetels.

Vooral bij de oppositiepartijen zijn deze week de kiezers in beweging: D66 zakt met Thom de Graaf als lijsttrekker verder weg naar 4 zetels. De SP stijgt met Jan Marijnissen verder door naar 16 zetels. De PvdA, op zoek naar een lijsttrekker, zakt onder de VVD en wordt daarmee de derde partij van Nederland. Groenlinks staat op 12, en de ChristenUnie en SGP beiden onveranderd op drie zetels. Het beeld bij de oude regeringspartijen is dat LPF ondanks twee zetels winst nog steeds op zwaar verlies staat met nu 4 zetels, het CDA verliest een zetel en VVD wint weer er weer een. LN verdwijnt uit de kamer en een partij Heinsbroek/Wijnschenk haalt nog niet de kiesdrempel.

De coalitie van Balkenende staat ondanks de minimalisatie van de LPF op slechts 9 zetels verlies en kan met alleen CDA en VVD op een meerderheid van 80 zetels rekenen. Zonder het CDA is er geen andere twee- of driepartijen coalitie mogelijk. Naast een centrumbrede coalitie van CDA, VVD en PvdA (108 zetels) beschikt momenteel een Centrumlinkse coalitie van CDA, PvdA en SP (94 zetels) de grootste steun in de kamer als Jan Marijnissen bereid zou zijn regeringsverantwoordelijkheid te dragen.

Wanneer we kijken naar de positie van de afzonderlijke grotere partijen dan ontstaat het volgende beeld:

Het CDA staat na de verkiezingsoverwinning van 15 mei 2002 op winst. Met deze premiersbonus komt de partij van Jan-Peter Balkenende op een winst van 7 zetels, een minder dan vorige week. Met 32,3% van de stemmen behaalt het CDA 50 zetels. De LPF was met 26 zetels de tweede partij op 15 mei maar krijgt van de kiezer de rekening gepresenteerd voor de interne twisten. Met nog maar 3.1% van de stemmen en 4 zetels is de LPF van minister Nawijn geen partij van betekenis meer. De VVD profiteert van de neergang van de LPF met 6 zetels winst ten opzichte van de huidige kamerfractie. Met 19.2% van de stemmen en 30 zetels is de VVD sinds deze week weer de tweede partij van Nederland. De PvdA is op zoek naar een lijsttrekker. Onduidelijk is hoe de profilering van de kandidaat lijsttrekkers, zoals de hypotheekrenteaftrekplannen van Wouter Bos, door de kiezers gewaardeerd wordt. De winst uit het verzet tegen de kabinetsplannen ziet de grootste oppositiepartij deze week afnemen met drie zetels. Met 18.5% van de stemmen zou de PvdA 28 zetels behalen als er vandaag verkiezingen zouden zijn. Hiermee verliest de PvdA de tweede plaats aan de VVD en is zij nu derde partij van Nederland. GroenLinks weet nauwelijks te profiteren van de regeringscrisis. Met 7.7% van de stemmen wint de partij van Paul Rosenmöller ten opzichte van vorige week een zetel en komt uit op 12 zetels, 2 meer dan de huidige fractie. Jan Marijnissen weet zich goed te profileren als oppositiepartij met deze week weer 2 zetels erbij. Met 10.5% van de kiezers komt de SP uit op 16 zetels, dat zijn 7 zetels winst ten opzichte van de uitslag van 15 mei. Met Thom de Graaff als lijsttrekker van D66 lijkt de weg omhoog nog niet gevonden. Met slechts 3.1% van de stemmen zakken de democraten af naar 4 zetels in de kamer, tegen 7 nu. Ook zonder Kars Veling staat de ChristenUnie op verlies. Met slechts 2.1% van de stemmen is de ChristenUnie evengroot als de SGP, en beide behalen daarmee 3 zetels. De SGP heeft een stabiele aanhang. In deze peiling haalt ze met 2.2% van de stemmen 3 zetels. Leefbaar Nederland met Teeven aan het roer, zou als het vandaag verkiezingen zouden zijn uit de Tweede Kamer verdwijnen. Ook andere nieuwe groeperingen weten nog geen kiezers te trekken. Een Lijst Nieuwe Politiek van Heinsbroek en Wijnschenk zou nog niet boven de kiesdrempel uitkomen.

Op dit moment bedraagt het aantal mensen dat nog geen keuze weet te maken 23.2%; dit is wel alweer wat hoger dan in de eerste maanden na de Tweede Kamerverkiezingen, maar lager dan gebruikelijk 3 maanden voor de verkiezingen van 22 januari aanstaande.