Eerlijk wonen

We maken een einde aan de woningnood, met een nationaal bouwplan voor de bouw van duurzame en betaalbare woningen. Dan kunnen de huren omlaag in plaats van verder omhoog. De hoogte van de huur maken we afhankelijk van het inkomen, zodat iedereen een betaalbaar huis kan krijgen. Beleggen in vastgoed willen we aanpakken, woningen zijn niet bedoeld om mee te speculeren. Er komt een ‘woonplicht’, zodat huizen naar mensen gaan die er willen wonen.

Veel meer dan een dak is het niet

Anita van den Putte startte in Bergeijk met de SP een huurdersactie. Met succes. Ze heeft drie kinderen, eentje daarvan heeft een beperking. Haar man werkt 60 uur per week: ‘Dat zou genoeg moeten opleveren om van te leven. Maar wij zijn meer aan het overleven dan aan het leven. We zijn 70 procent van ons inkomen kwijt aan woonlasten. Veel meer dan een dak is onze woning niet. Als het buiten waait, waaien binnen de kaarsjes op tafel uit. Letterlijk. We hebben enorme stookkosten.’ Anita kwam in actie tegen de stijgende huren en het uitblijven van onderhoud. ‘Met de SP. Die partij staat achter en tussen de mensen. Ze vechten voor de normale mensen.’ De SP gaf de strijd van de huurders in Bergeijk landelijke bekendheid. Intussen is in haar buurt begonnen met onderhoud – ‘nog veel te weinig’ – en Anita kreeg een telefoontje van de minister dat ze Vestia wil gaan aanpakken.

Word lid van de SP en beslis mee!

SHALINI AUTAR: ‘DAT SNAPPEN DE HOGE PIEFEN NIET’

De Rotterdamse Shalini Autar werd aanspreekpunt voor haar buurt: ‘Een woning is belangrijk. Het is je plekje, waar je jezelf kan zijn. Als dat niet goed zit, gaat het niet goed met je. Dat snappen de hoge piefen niet.’ Shalini woont in een flat waar de kelders onder water stonden. Ze organiseerde huuracties tegen de huurverhogingen. Samen met de SP en buurtgenoten kreeg ze voor elkaar dat er eindelijk wat aan de kelders gebeurde. Shalini: ‘Via google vond ik de SP. Het is, weet ik nu, letterlijk de enige partij die optreedt.

Normaal wordt er naar mensen zoals ik niet geluisterd. De SP luistert wel. Enheeft ingangen om iets voor elkaar te krijgen.’ Mensen in haar buurt weten Shalini nu te vinden: ‘Laatst nog een dame bij wie het in huis regende. Meteen de foto’s naar Hart van Nederland gestuurd. Je moet zorgen dat mensen zien wat er gebeurt.’