Actiedag 5 september groot succes

Op 5 september hield de SP samen met andere linkse partijen en vakbonden een grote ‘virtuele’ demonstratie. Virtueel, omdat er niet duizenden mensen op het Malieveld stonden. Maar die duizenden demonstranten waren er toch bij! Zij bekeken de livevideo die vanaf het Malieveld werd uitgezonden. Tegelijkertijd was #meerdanapplaus trending op Twitter. Dat betekent dat het er het meest besproken onderwerp was op dat moment.

120.000

Zo veel mensen hebben (nu al!) getekend voor een eerlijke beloning van zorgverleners. Dat kunnen er heel veel meer worden. Want zeg nou zelf: eerst staan klappen en ze helden noemen en dan níét voor eerlijke lonen voor zorgverleners zijn, dat is raar. Heeft u al getekend? eerlijkebeloning.nl

80.000

Er zijn de komende jaren 80.000 vacatures in de zorg. Hoe krijg je die vervuld als mensen niet genoeg betaald krijgen? Maak de zorg weer interessant! Met eerlijke lonen, maar ook door de bureaucratie en de marktwerking eruit te halen. Zorgverleners willen niet nóg een formuliertje; ze willen er collega’s bij!

5.000

Paar schoenen stonden op het Malieveld. Medeorganisator Eefje van Keeken, medewerker in een ouderenzorginstelling: ‘Wij lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid. Daarom gaan onze schoenen naar het Malieveld.’ Ook elders in het land stonden schoenen buiten; zorgverleners zetten foto’s van hun schoenen op social media om de virtuele demonstratie te steunen.

1

Maar één stem verschil was er in de Tweede Kamer. Daardoor haalden voorstellen voor méér dan applaus het steeds net niet. Op de dag van de actie, 5 september, begon één partij, de ChristenUnie, van gedachten te veranderen. Daarmee zou er een meerderheid mogelijk moeten zijn. Lilian Marijnissen zei dan ook: ‘Wij gaan dit winnen. Daar ben ik van overtuigd.’

Word lid van de SP en beslis mee!

WEGLOPERS

In augustus liepen Kamerleden van VVD, CDA, ChristenUnie en D66 ineens weg uit de Tweede Kamer. Zo wilden zij voorkomen dat er gestemd werd over eerlijke lonen in de zorg. Zorgverleners waren woedend. Op 5 september verwoordde Lilian Moerman, verpleegkundige op het UMC Maastricht, het zo: ‘Ik voelde me misbruikt. Wij kunnen niet weglopen van de COVID-afdeling, waar mensen liggen dood te gaan. Ik vond het respectloos.’