www.sp.nl/europa

Zoeken in /europa

/europa :: onze mensen

/europa :: agenda

• Woensdag 23 april Amsterdam - 19:00 - 22:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement, Eric Smaling, gaat in debat op "Het Europese Verkiezingsdebat" - Groener en eerlijker uit de crisis? in het Vlaams Cultuurhuis De Brakke Grond, Nes 45
  • Donderdag 24 april Eindhoven - 13:00 uur, Kandidaat voor het Europees Parlement Dick Schaap neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de International Business School van Fontys Hogeschool over internationalisering in het hoger onderwijs en de rol van de Europese Unie daarbij.
  • Donderdag 24 april Woerden - 13:30 uur, Anne-Marie Mineur, SP-kandidate voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, is te gast op het forum Europese Verkiezingen van ANBO (Klik hier voor meer informatie.).
  • Vrijdag 25 april Den Haag - 13:00 - 16:30 uur, Anne-Marie Mineur, kandidate voor het Europees Parlement, neemt deel aan een verkiezingsdebat georganiseerd door de Nederlandse Vrouwenraad en de Vereniging voor Vrouwenbelangen. Locatie: Het Huis van Europa, Korte Vijverberg 5/6, Den Haag.
SP.nl/europa

/europa :: Nieuws

Roemer: 'Dijsselbloem moet Brusselse plannen bankenunie afwijzen'

10-07-2013 Volgens SP-leider Emile Roemer is het nieuwe voorstel van de Europese Commissie voor een Europese bankenunie een grote stap in de verkeerde richting. 'Als het aan de Commissie ligt, gaan de banken die wij met belastinggeld overeind gehouden hebben, straks betalen voor de redding van buitenlandse banken.'

Van Bommel: ‘Referendum over Coup van Brussel’

12-12-2012 SP-Kamerlid Harry van Bommel wil een referendum over de vergaande voorstellen die deze week worden besproken in Brussel. Van Bommel: ‘De plannen die nu op tafel liggen zijn een regelrechte coup van federalisten. Ze hebben na Griekenland de smaak te pakken en willen overal het economische en begrotingsbeleid kunnen dicteren.’

Arrestatie Hadzic maakt Servië nog geen kandidaat-lid EU

20-07-2011 SP-Kamerlid Harry van Bommel heeft verheugd gereageerd op de arrestatie van oorlogsmisdadiger Hadzic: ‘Deze man wordt al jaren gezocht en het is de hoogste tijd dat hij verantwoording aflegt voor zijn daden.’ Van Bommel benadrukt wel dat dit niet zomaar betekent dat Servië lid kan worden van de EU. Met de arrestatie van de oorlogsmisdadiger Hadzic is weliswaar een belangrijke eis voor toenadering tot de EU vervuld, maar voordat gesproken kan worden over EU-lidmaatschap zal het land werk moeten maken van de aanpak van corruptie.

Kamer steunt SP: controleer afspraken Kroatië

24-06-2011 Kroatië zal de komende jaren moeten blijven bewijzen dat het voldoet aan de eisen die gesteld worden aan kandidaat-lidstaten van de Europese Unie. De afspraken die hierover worden gemaakt, moeten eerst aan de Tweede Kamer worden voorgelegd, voor Kroatië definitief kan toetreden. Dat voorstel van Harry van Bommel kreeg woensdag steun van een meerderheid van de Tweede Kamer. Van Bommel: 'We moeten leren van Bulgarije en Roemenië. De afspraken waren boterzacht en die landen zijn te snel toegelaten. Daarom wil ik de afspraken met Kroatië zelf kunnen zien, voor we een besluit nemen over de toelating tot de Europese Unie.'

Arrestatie Mladic onvoldoende voor toetreding Servië tot EU

26-05-2011 ‘De arrestatie van generaal Mladic is geweldig nieuws voor de nabestaanden van de massamoord in Srebrenica maar rechtvaardigt nog geen toetreding tot de Europese Unie’, zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel. Van Bommel verwijst daarbij naar het feit dat er nog een belangrijke oorlogsmisdadiger in Servië vrij rondloopt die door het Joegoslavië-tribunaal wordt gezocht. Daarnaast heeft Servië nog een geschil op te lossen met Kosovo dat zich heeft afgescheiden van Servië.

De Jong wil EU-sancties tegen Roemenië

22-07-2010 SP Europarlementariër Dennis de Jong wil dat de Europese Commissie in actie komt tegen Roemenië en in mindere mate Bulgarije. Deze week bleek dat er weer onvoldoende vooruitgang is geboekt door deze landen in hun strijd tegen corruptie en voor goed bestuur. In Roemenië is er zelfs sprake van politieke tegenwerking.

EU lidmaatschap Kroatië 2010 onhaalbaar

17-10-2009 De toetreding van Kroatië tot de Europese Unie (EU) in 2010 is onhaalbaar. Dat zegt Harry van Bommel als reactie op de recente uitbreidingsrapportages van de Europese Commissie. Van Bommel: “Kroatië is nog corrupter dan Bulgarije en Roemenië, die nog steeds bezig zijn aan hun lidmaatschapseisen te voldoen. Alleen een ezel stoot zich tweemaal aan dezelfde steen. In plaats van valse hoop te wekken zou de EU geduldig haar energie moeten steken in het helpen bestrijden van die corruptie.”

'Albanië nog niet klaar voor EU-lidmaatschap'

28-09-2009 Albanië is duidelijk niet klaar voor het EU-kandidaatlidmaatschap. Dit zegt SP-Kamerlid Harry van Bommel. Hij wil dat het kabinet niet instemt met een onderzoek dat de Europese Commissie wil doen naar de mogelijkheden van toetreding van Albanië.

Dennis de Jong

'Referendum over eventuele toetreding Turkije tot EU'

07-05-2009 “Ook in de discussie over de toetreding van Turkije tot de Europese Unie praat iedereen over de hoofden van de mensen heen.” Dat zei SP-lijstaanvoerder Dennis de Jong donderdagavond tijdens het Europese lijsttrekkersdebat van het programma Pauw & Witteman. “Dit Turkije kan niet worden toegelaten tot de EU. En als straks de regering denkt dat aan alle voorwaarden voor toetreding is voldaan, moet het een referendum uitschrijven zodat de bevolking zich kan uitspreken. Dan laat je zien dat je de mensen serieus neemt.”

Van Bommel wil sancties tegen Roemenië en Bulgarije

12-02-2009 SP-Kamerlid Harry van Bommel wil dat staatssecretaris Timmermans in de Europese Unie gaat pleiten voor sancties tegen Roemenië en Bulgarije. Vandaag blijkt dat die landen amper vooruitgang boeken in de strijd tegen corruptie en georganiseerde misdaad.

/europa :: column

/europa :: video's