www.sp.nl

Homepage SPSP.nl
SP :: Nieuws :: Dossiers

Dossier Lissabonverdrag

Harry van Bommel debatteert met de Tweede Kamer over de initiatiefwet tot een nieuw referendum

Na het Nederlandse en Franse Nee werd de Europese Grondwet aangepast. Onder de noemer 'Verdrag van Lissabon' zou het een normaal verdragswijziging zijn, waar geen referendum over gehouden hoefde te worden. Het nieuwe verdrag was ontdaan van franjes als een Europees volkslied, maar het hart van de grondwet bleef intact. Op veel terreinen verliezen lidstaten zeggenschap, en ook het verdrag van Lissabon is een opmaat naar de federale staat Europa.

De PvdA - eerder voorstander van een referendum - leverde dit in tijdens de coalitie-onderhandelingen voor het vierde kabinet Balkenende waardoor het de Nederlanders onmogelijk werd gemaakt opnieuw hun mening te geven.

De SP start samen met D66, GroenLinks, de PvdD en de PVV een campagne voor een nieuw referendum en dient tevens een initiatiefwet tot een referendum in met deze partijen. Het wordt geblokkeerd door de coalitie.

Voorstellen van de SP met betrekking tot Europese samenwerking kun je lezen in 'Een beter Europa begint nu'

Studio SP