Sadet Karabulut:

Overdosis islam

Veel Nederlandse politici lijken verslaafd aan de islam. En dan heb ik het niet alleen over Geert Wilders. Neem de ‘sheriff van klein-Marokko’ zoals Ahmed Marcouch, stadsdeelvoorzitter van Slotervaart, ook wel wordt genoemd. Vorige week bepleitte hij in het Parool islamlessen op openbare scholen. Openbare scholen zouden meer ruimte moeten bieden aan de islam opdat het godsdienstonderwijs weggehaald kan worden uit de moskee.

Het is belangrijk dat kinderen kennis maken met verschillende religies en levensbeschouwingen. Dat kan in lessen geschiedenis, maatschappijleer en filosofie. Voor standaardlessen in islam of katholicisme moet geen plaats zijn in het openbaar onderwijs – waar blijft anders het recht van seculieren om hun kinderen te vrijwaren van religieuze beïnvloeding?

Wat echt stuitend is, is dat Marcouch het dragen van een boerka op openbare scholen bespreekbaar wil maken. Moeten we de boerka dan maar gewoon gaan vinden? Nee, natuurlijk niet. Daarmee zouden we ja zeggen tegen onderdrukking van vrouwen en superioriteit van mannen. De overheid moet juist kansen en mogelijkheden bieden om te voorkomen dat vrouwen zich in boerka’s gaan verhullen. Het onderwijs is de motor van emancipatie en dat moeten wij vooral zo houden, dus de school is de laatste plaats waar de boerka thuis hoort.

Dat er integratieproblemen zijn die samenhangen met culturele en/of religieuze verschillen is een waarheid als een koe. Het oplossen van deze problemen heeft tijd nodig en is een kwestie van emancipatie. De politiek moet voorwaarden scheppen zodat mensen zichzelf kunnen emanciperen en kunnen integreren. Politici als Marcouch, die migranten een bepaalde vorm van de islam willen opleggen en hen uitsluitend aanspreken op hun religieuze en/of culturele identiteit, belemmeren de emancipatie en integratie. Bovendien voeren ze met pleidooien voor islamlessen en ruimte voor boerka's campagne voor Geert Wilders.

De integratiediscussie wordt momenteel vergiftigd door een overdosis islam. Zolang er meer aandacht is voor een boek van 1400 jaar oud dan voor de problemen nu op straat, schieten we geen steek op.