column
Ronald van Raak:

Zo wordt u grootverdiener

Ronald van Raak

Zo’n 15.000 euro in de maand is volgens Gerard Zaalberg (VNO-NCW) niet voldoende voor bestuurders om ‘respect te voelen’. Toezichthouder George Möller vroeg meer begrip voor de positie van onze top dogs. Yvonne van Rooij van de zorgbestuurders zei dat dit gewoon niet voldoende is om mensen te krijgen met genoeg entrepreneurial spirit. Woensdag kwamen ze het uitleggen in de Tweede Kamer, waarom ze meer moeten verdienen dan de minister-president. De bestuurders in de zorg, in het onderwijs en bij de woningcorporaties. Het leek wel een sekte. Deze bestuurders kwamen met onnavolgbare redeneringen en onbegrijpelijke taal.

U hoeft het allemaal niet zelf te bedenken, leest u eens Awakening the Entrepreneurial Spirit in You, of Embrace the Entrepreneurial Spirit and Live the Rich Life. En als dat helpt kunt u uw voordeel doen met Energize Your Entrepreneurial Spirit. Wist u trouwens dat Nederland het meest entrepreneurial land is in Europa? Maar wat dat nou precies is? De enige definitie die ik kon vinden was deze:

The entrepreneurial spirit is a gift that inspires others to become the best they can be. From passion and positivity to leadership and ambition, here are the entrepreneurs that best define the entrepreneurial spirit.

Nu zult u misschien zeggen, ik krijg jeuk van dit soort geklets, maar dan wordt u nooit een grootverdiener. Of u moet uw eigen geld investeren en zelf risico’s nemen. Maar als u wilt investeren met andermans geld en geen persoonlijke risico’s wilt nemen, zoals deze bestuurders in de zorg, in het onderwijs en bij de woningcorporaties, zult u dat consultancy-geklets toch serieus moeten nemen. Anders wordt u nooit toegelaten tot de sekte van grootverdieners in de (semi)publieke sector. Oefen het eens, thuis voor de spiegel. Lees een paar van die management-romannetjes en spreek vol overtuiging een paar van die woorden uit.

Als u dan ook nog lid wordt van de goede politieke partij, is uw toekomst als grootverdiener verzekerd.

Deze column verscheen eerder op The Post Online.