Ronald van Raak:

Moreel appèl Plasterk blijft bij loze praatjes

Minister Plasterk zit er nog maar kort, maar toch zien we al een patroon. De minister zegt iets te willen bespreken met de Kamer, maar houdt vervolgens zijn verhaal in de krant. Zonder voorstellen te doen, zonder verantwoordelijkheid te nemen. Een minister is er niet om kranten te vullen, maar om problemen op te lossen.

Agressie en geweld tegen ambtenaren en hulpverleners is schrikbarend toegenomen, scheef de minister aan de Tweede Kamer. In deze brief, die we woensdag 30 januari zullen bespreken, staat echter weinig nieuws: de minister zegt dat hij het staande beleid wil ‘versterken’. Zijn ‘nieuws’ presenteerde Plasterk niet in het parlement, maar in de media. Daar deed de minister een beroep op ouders om hun kinderen beter op te voeden.

Moreel gedrag is er op twee niveaus. Een lager niveau is goed gedrag afdwingen, door regels te stellen en straf uit te delen. Tijdens oudjaar werden agenten opnieuw bedreigd met vuurwerk, vaak met grote gevolgen. Jonge daders kregen supersnelrecht, maar het OM kon lang niet altijd een dubbele strafeis stellen. Terwijl we dat wel hadden afgesproken. De regering heeft er nog steeds niet voor gezorgd dat bij geweld tegen ambtenaren en hulpverleners altijd een dubbele strafeis wordt gesteld.

Een hoger niveau van moreel gedrag is dat mensen zich niet alleen laten leiden door regels en straffen, maar zelf goed willen zijn; de opvoeding waar de minister op wees. Maar als ik kijk naar het regeringsbeleid, worden ouders die in problemen komen steeds vaker in de steek gelaten. De regering gaat bijna een half miljard bezuinigen op de jeugdzorg. Gemeenten bezuinigen massaal op consultatiebureaus. Steeds meer kinderen groeien op in armoede, steeds meer jongeren ontsporen. Hier heb ik de minister nog niet over gehoord.

Het moreel appèl van Plasterk is niet erg opzienbarend, iedereen zal het er mee eens zijn dat ouders hun kinderen moeten leren dat agressie niet wordt geaccepteerd. Wel opzienbarend is dat de minister vervolgens geen enkel voorstel doet in de Tweede Kamer.

Dus waar spreken we woensdag over, behalve over loze praatjes? Ik vraag het de minister dus maar op deze manier, via de media: kunt u voor woensdag uw plannen naar het parlement sturen? Alvast veel dank.