Ronald van Raak:

Delen met de buren

Politieke partijen zeggen dat ze te weinig geld hebben om tot 9 juni campagne te voeren. Daarom willen ze meer subsidie. De SP wil dat niet. Wij laten ons ook niet sponsoren door bedrijven, zoals de meeste andere partijen. De SP houdt de eigen broek op. Dat doen we door een bijdrage te vragen van onze politici. Die investeren een groot deel van hun riante vergoedingen in hun partij.

De SP heeft het huis zo mooi op orde, dat moet wel leiden tot jaloezie bij de buren. Oud-PvdA-minister Ter Horst maakte twee wetten om onze afdrachtregeling onmogelijk te maken. De Raad van State, de belangrijkste adviseur van de regering, plaatste vraagtekens bij deze anti-SP-wetten. Vorige week verklaarde de Tweede Kamer deze wetten ‘controversieel’, zodat ze voorlopig niet worden behandeld.

Het is ontluisterend om te zien hoe de PvdA zich heeft laten verleiden tot jaloeziewetgeving. Maar vooruit, we blijven niet boos. De PvdA is uit de regering en de anti-SP-wetten zijn van tafel. Dat schept alle ruimte voor een goede samenwerking. Ik heb een riant aanbod. De PvdA mag onze afdrachtregeling gratis overnemen. Dan zullen ook de sociaaldemocraten zien: als je eerlijk deelt, kom je nooit tekort.