column
Ronald van Raak:

Alcatraz in de Amstel

Er komt een miljonairseiland in de Amstel. Projectontwikkelaars van Qlincker Vastgoed Ontwikkeling willen op het zogenoemde Amstel-eiland in de buurt van Ouderkerk aan de Amstel een woon-enclave maken, louter voor miljonairs. De bestaande huurhuizen kunnen volgens ontwikkelaar René Damen worden omgebouwd tot ‘schuur, bijkeuken of speelkamer’. Een eiland met bewakers, waar niemand mag aanleggen, in een ‘veilig isolement’. Met garages voor exclusieve auto’s en een haven voor dure jachten. Wat een goed idee. En een oplossing voor een prangend probleem!

Bankiers hebben met hun bonussen en slechte hypotheken de economie op de rand van de afgrond gebracht. Managers ontslaan mensen en verkopen bedrijven, om meer bonus te krijgen. Ook woningcorporaties, scholen en ziekenhuizen gaan op de fles, omdat bestuurders meer denken aan hun eigen inkomen dan aan de mensen voor wie ze verantwoordelijk zijn. Deze managers vormen een gevaar voor de samenleving, maar kunnen nauwelijks worden aangepakt. Ze worden niet gestraft, omdat ze niet de wet hebben overtreden. Hun schadelijke optreden is toegestaan door politici die alle toezicht in de ban hebben gedaan en de managers alle macht hebben gegeven.

Maar marktwerking kan hier misschien een oplossing bieden. Laat al die bankiers, managers en bestuurders vooral hun villa’s bouwen. Op een eiland, ver weg van het land. Met veel bewakers, overal camera’s en een dikke muur. En laat ze zich vooral niet meer bemoeien met ons. Met ons geld, ons werk, onze voorzieningen. Dat kunnen we zelf beter. Alle graaiers in de Amstel, in een ‘veilig isolement’. Veilig voor de samenleving. Ons eigen Alcatraz!

Betrokken SP'ers