Ronald van Raak:

Geef agenten geen koran, maar een abonnement op de bibliotheek

De politie Amsterdam geeft agenten korting op de nieuwe koranvertaling van schrijver Kader Abdolah. De bedoeling is dat de dienders meer inzicht krijgen in de islam, als ondersteuning van hun werk. Achter dit voorstel schuilt een vreemde gedachte. Het wekt de suggestie dat misdaad voortkomt uit religie, en dat kennis van religie helpt om misdaad te bestrijden.

Door op deze manier een verband te leggen tussen islam en criminaliteit lijkt de leiding van het politiekorps Amsterdam-Amstelland mee te gaan in de valse retoriek van de PVV, die moslims en criminelen op één lijn stelt. Bovendien vraag ik me af of het wel past bij de neutraliteit van de politie, dat de korpsleiding religieuze boeken aanprijst.

Dinsdag was er in de Kamer een debat over deze kwestie en veel partijen vroegen of de politie zich wel met religie moet bemoeien. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat agenten de koran lezen. En de Bijbel. Maar ook het Communistisch Manifest van Marx. En de Ethica van Spinoza. Ik weet niet of agenten daarin veel praktische tips vinden om hun werk gemakkelijker te maken, maar het kan zeker geen kwaad.

Eigenlijk vind ik het voorstel van de politie Amsterdam-Amstelland vooral erg zuinig. Agenten krijgen korting, op één boek. Waarom geeft het korps haar dienders geen abonnement op de bibliotheek? Dan kunnen agenten gratis alle boeken lezen die ze nodig hebben. En hoeven wij ons niet meer ongerust te maken over de neutraliteit van de politie.